Fredagstips: Därför ska du ge din blogg lite kärlek

Vi älskar att höra solskenshistorier om hur olika företag lyckats väl med sina sociala medier. Vi pratar gärna om vilken tonalitet vi ska använda för att engagera våra följare på Twitter och vilken typ av innehåll som gör att Facebook-fansen kommenterar och delar. Sociala medier-strategier ligger i tiden, men mitt i denna hysteri är det lätt att glömma bort hur viktig bloggen är för ditt varumärke. Twitter, Facebook, Instagram och LinkedIn är utmärkta kanaler, men det finns många bra anledningar till att ge företagsbloggen lite kärlek. Här kommer några.

  1. Du visar vad du kan
    Genom aktivt bloggande visar du din expertis inom ett specifikt område och du har möjlighet att etablera dig själv som en talesperson i din bransch. Ju mer välgenomtänkta blogginlägg du producerar, desto större är chansen att människor ser din professionalism inom området.
  2. Du blir kompis med Google
    Google gillar nytt och fräscht innehåll. Varje enskilt blogginlägg är en möjlighet till ökad SEO. Använd nyckelord som kan attrahera din målgrupp. Ett tips är att skriva om sådant som andra i din industri skriver om. Uttryck reaktioner och sätt rätt taggar så dyker ditt innehåll upp när folk söker på Google.
  3. Du gör varumärket mer personligt
    Via bloggen visar du upp en mer personlig sida av varumärket. Läsarna kan genom texterna få en glimt av det som är kulturen, människorna och värderingarna i din organisation.
  4. Du berättar din story
    Vad tror ditt företag på? Vilken bild vill du förmedla till dina läsare? Bloggen funkar utmärkt för storytelling. Där kan du låta företagets värderingar lysa igenom på ett icke-säljande vis.
  5. Du skapar innehåll till andra kanaler
    När du fyller din blogg med relevant och för din bransch matnyttigt innehåll producerar du samtidigt content som du kan använda på sociala medier. Lägg upp dina blogginlägg i andra kanaler så driver du trafiken till bloggen och får samtidigt bra innehåll i dina sociala medier.

 

Källa: 8 Reasons Why Every Small Business Should Be Blogging. Yes, Everyone!