När vi överväger den framtida påverkan av generativ AI och verktyg som ChatGPT, känner jag alltid att det är nödvändigt att göra det från två perspektiv: själva teknologin och de människor den kommer att påverka. Du har utan tvekan kommit till den här artikeln för att få en uppfattning om vart generativ AI kommer att ta oss under det kommande decenniet, men först är det viktigt att förstå den resa vi har gjort med teknologin fram tills nu.

Jag har arbetat inom artificiell intelligens i 10 år, och när jag började var det mycket, mycket svårare att bygga AI. Vi hade inga automatiserade verktyg, kvalitativa datamängder var inte tillgängliga, forskningen var begränsad, människor med rätt kompetens var svårare att hitta, det var mycket dyrare, resultaten var mindre förutsägbara än de är idag, tro det eller ej, och de var ännu mindre betrodda av människor. På grund av alla dessa faktorer var det också ett otroligt svårt område att få investeringar inom.

Men under de där 10 åren investerade företag som Google och Facebook och delade öppet med sig av sina resultat. Teknologier som PyTorch och Hugging Face var mycket avgörande för att få människor snabbare involverade inom AI-området. Allt fler företag började anta dessa teknologier och investerade framför allt genom Microsofts investering i OpenAI, vilket ledde till en avgörande punkt i slutet av 2022: ankomsten av ChatGPT.

Ett årtionde av tid och pengar har fört oss dit vi är nu och om 10 år att vi kommer att vara exponentiellt längre fram, eftersom alla de problem jag nämnde tidigare har lösts och investeringar inom AI, särskilt generativ AI, nu skjuter i höjden. Antalet nya startups som specialiserar sig på AI ökar explosionsartat. Träning av AI kräver data och enligt Leftronic genererades 90% av världens data bara under de senaste två åren. Antalet människor som arbetar inom AI växer snabbt. Vi är vid en punkt där du kan gå online just nu och bygga en AI-app - även om du inte vet något om AI eller programmering!

Med hundra miljoner användare inom två månader efter lanseringen kan vi tacka ChatGPT för att ha fått AI att bryta igenom till den breda massan. Det kommer också att få oss att utvecklas snabbare eftersom de förtränade stora språkmodellerna har uppnått den nödvändiga komplexitetsnivån för att vara ganska bra på en bred uppsättning uppgifter. Det innebär att fler människor, och olika typer av människor, kommer att börja använda AI och tänka på nya sätt det kan tillämpas på. 

AI är det största teknologiska framsteget sedan sociala medier

Det här är inte ett falsklarm. Det är inte en fluga. Det kommer inte försvinna. För mig personligen är detta ett teknologiskt framsteg som är jämförbar med framväxten av sociala medier eller själva internet. AI, precis som sociala medier eller internet, kommer att förändra livet på sätt som vi ännu inte kan förstå. Det vi vet om AI är att oavsett hur snabbt den utvecklas så förblir den mänskliga faktorn kritisk.

Vi kommer aldrig att vara snabbare, billigare eller bättre på att uppfylla de grundläggande kraven än vad AI är just nu. Den är en expert inom varje ämne, genererar text på några sekunder och gör inga stavfel.

Vår kritiska roll och konkurrensfördel som människor är att tillföra den verkligt kreativa och innovativa gnistan. Men eftersom ChatGPT potentiellt redan upptäcker de dolda djupa strukturella mönstren i mänskligt tänkande eroderar vår fördel snabbt här och om tio år kommer den vara minimal, om den överhuvudtaget finns kvar. 

Det låter deprimerande. Eller gör det? För oavsett hur mycket bättre AI blir kommer den fortfarande att vara begränsad till att svara på våra uppmaningar. Att medvetet överträffa uppdraget eller förklara för kunden (eller en chef) varför deras fråga egentligen inte är rätt fråga, det är där vår mänskliga erfarenhet, kreativitet och insikt behövs. Det är där vår roll kommer att förbli viktig.

AI och dess påverkan på den framtida arbetskraften

Vad kommer då att hända med de människor som påverkas av AI? Hur kommer arbetskraften som är utrustad med ChatGPT att se ut om 10 år? Den kommer att bestå av människor som vuxit upp med AI. Just nu har vi barn som snart ska börja på universitet och som redan använder generativ AI. Om inte utbildningssystemet grundläggande ändrar hur barn bedöms (något som inte kommer att ske snabbt), kommer de att använda generativ AI bara för att "komma igång" med varje skrivuppgift de har.

De kommer inte att behöva möta skräcken av en blinkande markör på en tom sida. ChatGPT kommer att vara studiepartnern som alltid finns där när de behöver den. Verkligheten i förhållandet mellan denna generation och AI kommer att vara precis motsatsen till den kulturella bild som resten av oss har vuxit upp med, den dystopiska visionen från Terminator-filmerna eller HAL från 2001: A Space Odyssey.

När de går in i arbetslivet kommer deras bekantskap och bekvämlighet med AI-verktyg bara att påskynda införandet och påverkan av AI inom olika branscher. Varje person du anställer kommer i praktiken att ta med sig en liten grupp praktikanter, fast om 10 år kommer generativ AI inte att vara av praktikantkvalitet utan sannolikt ha utvecklat sina kreativa förmågor och potentiellt helt nya färdigheter jämfört med idag. När dessa nya anställda blir mellanchefer eller pressansvariga kommer de inte att tveka att använda sig av verktyg som ChatGPT. Men att aldrig behöva hantera problemet med den tomma sidan kan påverka deras utveckling av kreativa och innovativa färdigheter. 

Därför måste vi göra allt vi kan för att skydda den innovativa gnistan och se till att våra gemensamma kreativa färdigheter inte förtvinar när vi alltmer förlitar oss på generativ AI. Vi måste också titta på mångfalden av erfarenheter i våra team. Personer som vuxit upp med AI kommer att vara teknikvana och bekväma med att använda de senaste verktygen, men utan erfarenhet kommer de inte att veta hur man ställer rätt frågor eller förfinar resultatet för att skapa verkligt värde. De mer erfarna medlemmarna i arbetsstyrkan kan lära dem de rätta känslomässiga och empatiska färdigheterna och se till att rätt mål sätts för att nå rätt resultat (inte bara bra resultat).

Det finns mycket att vinna när det gäller produktivitet, och vi bör inte tänka på hur vi kan göra samma mängd arbete med färre människor, utan snarare hur mycket mer vi kan göra med samma människor genom att utnyttja AI. Hur många fler kunder kan vi nå, onboarda, hjälpa och stödja? Hur mycket mer personligt kan vi göra alla dessa aktiviteter? Och kan vi komma på det snabbare än våra konkurrenter?

Framtiden för AI är full av potential, och även om den kan utmana vissa traditionella uppfattningar om arbete och kreativitet, kommer det att vara avgörande att omfamna och anpassa sig till dessa tekniska framsteg för att blomstra både nu och i framtiden.

Den här är ett blogginlägg som initialt publicerades av vår brittiska kollega Antony Cousins. Du kan läsa den ursprungliga artikeln på engelska här.