Digital kommunikation handlar mycket om att bli skitig under naglarna och att våga testa sig fram. Detta menar avsnittets gäst, internetgurun Joakim Jardenberg. Hör honom berätta hur man på bästa sätt skitar ned sig i arbetet med den digitala kommunikationen, det kommer garanterat handla mycket om facebookdominans, algoritmer och livevideo.

Passion för kommunikations 45:e avsnitt gästas av en av Sveriges främsta aktörer och rådgivare inom digital kommunikation, Joakim Jardenberg. Joakim är en gammal veteran som började arbeta med internet reda 1993. Till en början handlade det mycket om kopplingar till traditionella medier som skulle bli digitala. Idag är han såväl konsult och rådgivare som föreläsare och investerare.

Kort och kott gör han allt som har med internet att göra och det är därför svårt att ringa in honom i ett projekt men 2017 samarbetade han med SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) i ett projekt kallat “Ledare för en smartare välfärd” som handlar om att vässa välfärden med digitaliseringens hävstång, enligt Jardenberg själv. Han menar att han har ett stort hjärta för den offentliga sektorn och vill att vi ska göra gott med den här digitaliseringen – även i skola och omsorg.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Digital kommunikation med Joakim Jardenberg” handlar i stora drag om:

  • Sverige och digitaliseringen
  • Vikten av att testa sig fram
  • Hur man ska förhålla sig till Google och Facebook
  • Hemsidan som nav kontra närvaro där publiken finns
  • Facebooks nya algoritmer
  • Att publicera eller inte publicera kontinuerligt

Kan Region Gotland slå Netflix i digital kommunikation?

Om man låter SKL via Sifo fråga deras medlemmar hur bra myndighetssverige är på digital kommunikation svarar 8 av 10 att de är djupt missnöjda med den digitala närvaron av offentlig sektor, förklarar Joakim. De tjänster de levererar och det sätt man gör det på är inte speciellt bra. Det är inte riktigt de orden man använder när man presenterar undersökningen, men så är det, enligt Jardenberg. Detta beror på att medborgarna idag inte jämför den ena kommunen mot den andra eller mot den offentliga sektorn. Istället jämför man mot Spotify, Netflix och hela det digitala ekosystemet. Då är det bara att konstatera att vi ligger efter.

När Åsa frågar om det finns möjlighet för ett landsting att hålla samma digitala nivå som Netflix ser Joakim ingen omöjlighet i det eftersom själva underliggande värdet i leveransen är skyhögt.

Alla är ju superintresserade av hur det går för kidsen i skolan eller hur mamma blir omhändertagen på vårdhemmet. Det finns ju alla grundläggande förutsättningar på plats.

Om man då skulle backa undan från digital kommunikation och digitalisering bara för att man är offentlig sektor, det är ju rent nonsens, menar Jardenberg. Dessutom, fortsätter han, är det så att man behöver ju inte hitta någon affärsmodell för det här, man behöver inte ha några sponsorer eller annonsörer. Det digitala sammanhanget är otroligt väl linjerat med vad det är den offentliga sektorn ska leverera.

Sveriges kommunikatörer behöver skaffa skit under naglarna

Jardenberg menar att det vi behöver lära oss genom att göra, det behöver vi göra. Man är helt enkelt för dålig på att göra själv, allt ska gå via kunder, det ska finnas ett konto, betalning, man räknar kronor och ören istället för att leva lite mer som man lär och vara kommunikativ. Det Cision gör med Passion för kommunikation är bra, menar Jardenberg, men om man tittar rent generellt i kommunikationsbranschen är den väldigt okommunikativ vilket är märkligt.

Han brukar jämföra med depåstopp för snabba bilar. 1950 tog det ungefär en och en halv minut för ett depåstopp för snabba bilar. Om de hade suttit och funderat i 68 år så att vi 2018 är nere på 1,8 sekunder för ett byte – då hade de ju inte lyckats. De har lyckats för att de faktiskt gör saker om och om igen och optimerar vartefter. Kommunikation och allt som har med digitalisering att göra är en övningssport, vi behöver göra mer. Då är det obegripligt för honom att vi generellt verkar ha en sådan skräck för att kommunicera själva.

Jardenberg berättar att han, före sommaren, gjorde ett utspel digitalt:

Man borde inte få arbeta som lärare idag och man inte vet vem Therese Lindgren är, om man inte har sänt live på Facebook eller om man inte har lyckats uppdatera och få uppdateringen på Wikipedia att ligga kvar.

Han menar att vi fortfarande behöver den typen av lackmustest då och då, det handlar inte bara om teorier utan vi måste börja göra saker och sedan lära ifrån det.

Google och Facebook – giriga eller användarvänliga

På frågan om huruvida Google och Facebook är så onda och giriga som bara vill tjäna massa pengar svarar Joakim att det är klart att de vill tjäna pengar. Vilket medieföretag vill inte tjäna pengar? Han riktar en känga mot Aftonbladet som kritiserar Facebook och menar att Facebook egentligen bara är bättre än Aftonbladet på vad de också vill göra, det vill säga hålla kvar besökarna på plattformen och tjäna pengar på dem.

Vi måste kunna hålla två saker i huvudet samtidigt, att man kan vilja tjäna pengar och göra gott samtidigt.

Visst, det kan vara värt att hålla ett öga på dem men vi vinner ingenting på att gå runt och vara arga på dem utan han menar att vi vinner mer på att se möjligheterna i det hela. Det finns onda krafter som utnyttjar detta men det kan vi också göra och om vi går runt och är arga missar vi den chansen.

Hemsidan som nav

Ungefär halvvägs in i podden glider de in på vikten av att driva trafiken tillbaka till sin webbplats där Alex poängterar att man behöver vara där ens målgrupp är men dessutom behöver ha ett nav där man själv bestämmer över innehållet, tonaliteten och budskapet.

Jardenberg håller delvis med, självklart bör man ha en hemmahamn som trygghet förutsatt att Facebook en dag skulle lägga ned och ens material inte längre skulle finnas kvar. Däremot tror han att det är viktigt att släppa tanken på att vi av olika skäl behöver plocka hem våra kunder till vår plattform. Vad vi bör göra, menar han, är att vara trygga i det långsiktiga varumärkesbyggandet och se till att det viktiga är att vi bygger en relation med målgruppen och därmed blir relevanta. Det måste vi göra där de befinner sig och i dagsläget blir den egna sajten en backup-lösning. Du måste se till att den är jättebra men det är inte den du ska marknadsföra. Där bör du istället lyfta fram ditt varumärke, ditt budskap och din produkt.

Alex lyfter e-postadressen som diamanten när konverteringar är målet och vidhåller att hemsidan är den bästa platsen för att driva konverteringar men medger att det ofta kommer i ett senare skede. Jardenberg säger inte att han har fel men menar på att, om du måste välja, ska du i första hand välja att bygga på relation och relevans för att i nästa stund bygga på konverteringsmöjligheter.

Engagemang nyckeln till framgång

Viktor Frisk, som gästade podden i ett tidigare avsnitt, pratade om vikten av att lägga ut något istället för att låta bli och detta har Joakim Jardenberg anammat med sin enkla teknik av att sända live på Facebook vilket sparar honom mängder av tid jämfört med att skriva långa bloggposter, som han gjorde tidigare.

Jardenberg följer samma devis men inte för att få mängder av föjare eller tittare. Istället är det dialogen, interaktionen och meningsutbytet han vill åt.

Jag har hellre 100 engagerade tittare som bryr sig om det han gör än 100 000 som bara tittar på




Avsnitt 45– “Digital kommunikation med Joakim Jardenberg”

Avsnittet är ca 43 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.