Bonusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom processen där ett pressmeddelande blir till. Vilka steg måste man komma ihåg, vad ska man tänka extra mycket på och finns det något man absolut bör undvika? Allt detta och mycket mer i Passion för kommuinikations utbildningsavsnitt i hur du skriver ett bra pressmeddelande.

Ur innehållet:

  • När ska man skicka ut ett pressmeddelande?
  • Vad ska man alltid se till finnas där?
  • Vilka vanliga misstag bör man undvika?

Kommer detta att påverka någon annan?

Att skriva ett pressmeddelande handlar om att synka ihop vad vi som företag vill ha ut av utskicket med vad mottagaren faktiskt är intresserad av att läsa. När man inser att något på företaget har hänt som kommer att påverka andra – då är det dags att börja fundera på att göra ett pressmeddelande.

Steg för steg – så bör du gå tillväga

  1. Inventera – vad är det som händer? Börja researcha. Om man ska kommunicera något litet, exempelvis att man kan börja betala med swish, kan det vara en idé att lyfta in information om beteendet kring swish för att legitimera sin relevans.
  2. Att vinkla en nyhet. Du måste förstå vad media vill skriva om. Om ett företag som säljer löparskor kommuncerar att det är bra att springa är det ingen vinkling. Om de däremot kommunicerar att löpning gör dig lycklig – då blir det en vinkling. Nyhetsvinkling är A och O för att någon ska bry sig.
  3. Man ska börja med att skriva rubrik och ingress. När du har gjort det, då har du nyheten. Vem som helst ska kunna klippa ut den texten och klistra in någon annanstans. Den ska ändå säga allt.
  4. Bild! Få till en action-bild som engagerar, inte en bild på VD:n. Om du ska ha en bild på en VD – sätt honom i en truck om det är ett truckföretag, inte i ett konferensrum!!
  5. Brödtext. Lägg gärna in citat! Gärna externa personer som påverkas av nyheten.
  6. Kontaktuppgifter! I vår journalist- och kommunikatörsundersökning uppger 68 % av journalisterna att kontaktuppgifterna är mycket viktiga i ett pressmeddelande.
  7. Om du har bilagor – länka! Attacha inte eftersom det lätt fastnar i spam-filtren.
  8. Pressmeddelandet ska dateras!
  9. Korrekturläs! Skicka aldrig ut något som inte gått igenom minst en korrekturvända. Om nån inte förstår vad du har skrivit – då kan du göra det bättre!

Se hur vi kan hjälpa dig
Communicate Like Never Before.
Request A Demo