nov. 02, 2016 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

Kommunikationsbranschen utvecklas i ett rasande tempo, tack vare det digitaliserade klimatet. Nya uppfinningar, tekniker och appar kommer varje dag. Hantverket är inte vad det var för ett år sen och kommer ha förändrats redan om ett år igen. Det gäller att vara på tårna, med alla alternativ ökar möjligheten att särskilja ditt varumärke från andras och bygga meningsfulla relationer med dina kunder och följare.

Så, för att förbereda ditt varumärke bäst för framtiden måste du förstå var framtiden är på väg och agera redan idag. Här är tre faktorer att ta i beaktning när du planerar kommunikationsstrategin för framtiden:

Ökat fokus på förtjänad media

Relationer och kontakter är nyckeln till bra affärer. Om du bara fokuserar på ditt företags egna kanaler kommer du aldrig nå nya målgrupper. Vikten av att hitta influencers som dels når ut till din målgrupp men även kan gå i god för din produkt eller tjänst ökar i takt med digitaliseringen och sociala medier.

Förtjänad media rankas som mer effektiv än både egenägd och betald media av 81 procent av marknadsförare, enligt en studie gjord av Outsell. Trots att det fortfarande är viktigt att kommunicera med dina kunder genom dina egna kanaler, kommer det inte ge samma effekt, engagemang och tillit som förtjänad media gör. Genom att hitta de opinionsbildare som är relevanta för din bransch och engagera dem med bra innehåll kan du omvandla personen till influencer och, i bästa fall, ambassadör för ditt varumärke.

Integrera och interagera mera

För att ett varumärke ska vara lyckas krävs bra och hållbart innehåll som inte bara lockar nya konsumenter utan också håller kvar dem och ger dem en bra kundupplevelse som befintlig kund. Kontinuerlig kommunikation med varumärkesbyggande innehåll är viktigt för att kunden ska känna sig prioriterad och  omhändertagen. Förhoppningsvis leder detta till en så pass nöjd kund att den talar gott om varumärket för sina vänner och blir en influencer.

Bättre analytiska verktyg för mätning

Kommunikatörer har länge kämpat med att bevisa varför just deras ansträngningar och kampanjer är värdefulla och ger resultat. Med dagens analytiska verktyg kan det mesta mätas, justeras och optimeras för att rätt budskap skall nå fram till rätt målgrupp vid rätt tillfälle. Det räcker inte med att bara räkna följare och likes längre, du måste kunna peka på exakt vad som fungerar och varför det gör det. Hur många klickar sig vidare till hemsidan och väl där, hur många konverterar till kunder och de som inte gör det, var faller de bort?

Genom att identifiera vad som fungerar och vad som inte gör det kan du steg för steg förbättra dig och optimera din väg till framgång.

Källa: PR Say

PS. Vill du veta mer om framtidens kommunikation? Lyssna på Hammer & Hanborg i Passion för kommunikation! Karin Netzell, affärsutvecklare på Hammer & Hanborg pratar om kompetenser i kommunikationsbranschen.

Tags : PR-tips

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com