aug. 23, 2017 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

Att skapa, vinkla och distribuera ditt varumärkes nyheter är en viktig del i hur du befäster din relevans i media och samtidigt utvidgar din kundbas. Samtidigt kan ditt pressmeddelande göra så mycket mer än att bara berätta om ditt företag för läsaren.

Steven D’Adamo berättar på vår amerikanska blogg om de 4 nycklar som behövs för att höja kvaliteten på ett pressmeddelande:

  • Offentliggörandet av nyheten
  • Multimedia
  • Relevanta och användbara länkar
  • Sociala medier

    1. Hitta en tydlig och intressant nyhetsvinkel

Syftet med ditt utskick är ju att påminna såväl medier som kunder och andra företag om varför ditt företag är relevant och att räkna med. Din nyhet bör därför förklara detta direkt i början av ditt pressmeddelande.

Vad har företaget åstadkommit på sistone? Vilka nya produkter eller tjänster erbjuder ni? På vilket sätt har företaget tagit platsen som branschledande den senaste tiden? Genom att ställa dessa frågor till dig själv kan du sedan enklare bestämma vilken vinkel pressmeddelandet ska ha för att visa ditt företags framgångar.

Om du har svårt att bestämma vinkel kan du ta hjälp av följande fem klassiska W:

  • Who – Vem angår pressmeddelandet och vem står i centrum? Vilken organisation eller person är källan till nyheten?
  • What – Vad handlar nyheten om? Är det frågan om ett event, en organisatorisk förändring eller en milstolpe som firas? Ger du råd till läsaren eller analyserar du något som har skett?
  • Where – Var händer nyheten? Är det ett fysiskt event eller finns det en länk att kommunicera för att navigera online?
  • When – När händer det? Idag? Nästa vecka? Om det händer om 10 dagar, varför ska läsarna bry sig idag?
  • Why – Varför är den här nyheten intressant och relevant? Hur påverkas mottagarna?

Det viktigaste för att komma ihåg är att inse att det inte bara handlar om dig eller ditt varumärke. Mottagarna måste direkt förstå att varför ditt pressmeddelande angår dem och att det inte endast handlar om reklam. Kom alltid ihåg att skriva för din publik.

  1. Engagera din publik med multimedia

Visste du att du genererar 40 % mer visningar på ditt pressmeddelande om du inkluderar en bild än om du endast använder dig av text? Multimedia engagerar och berör. Dessutom kan det komma i olika format:

  • Företagslogga är lite multimedia 101 – att skriva ett PM utan att involvera din logga är snudd på tjänstefel.
  • Bilder på representanter från företaget på event ger ansikten till företaget och bygger tillit
  • Infografer demonsterar varumärkets expertis i branschen
  • Videos erbjuder rörlig bild och ljud som förklarar för din publik vad du behöver veta i ett tilltalande format.
  1. Optimera ditt utskick med bra och relevanta länkar

Själva nyheten i sig må vara kontentan i ditt pressmeddelande och det som av naturliga skäl har högst nyhetsvärde. Däremot behöver det inte bara vara det som drar journalister och potentiella kunder till dig. Bädda in hyperlänkar och driv trafiken tillbaka till din hemsida där du erbjuder ytterligare information som du inte har haft med i pressmeddelandet.

  • Call to action

CTA är A och O i ditt utskick. Du vill ju inte bara att läsaren ska läsa det du skriver. Du vill ju att de ska genomföra en handling som gynnar ditt företag på grund av det du har skrivit. Se därför till att inkludera en call-to-action-länk som gör följande:

  • Kommer direkt efter första stycket eller ingressen. Begrav den inte längst ned.
  • Är en ren URL-länk, exempelvis http://www.myawesomewebsite.com/why-you-should-go-here. Läsaren litar mer på dig om du inte bäddar in länken utan istället visar var man hamnar när man klickar.
  • Uppmanar läsaren att genomföra en specifik handling. Dela, tweeta, prenumerera eller bäst av allt – köp!
  1. Dela ditt PM på sociala medier för att öka räckvidden

Förutom att förtjäna medias uppmärksamhet handlar pressmeddelandeutskick också om att befästa din närvaro hos journalister och kunder som redan följer ditt företag.

Genom att publicera ditt utskick i dina sociala kanaler kan du skapa engagemang i form av delningar, retweets och gillningar som i sin tur leder till ökad publicitet.

Kom ihåg att dela rätt typ av material i rätt kanal:

  • Bilder på Facebook, Twitter och Pinterest
  • Videos på Youtube, Facebook eller Twitter
  • Twittra ut länkar till infografer för att ge mervärde till dina följare

Källa: Cision US

Tags : PR-tips

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com