juni 28, 2018 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

Vi är många som med stor nyfikenhet tar del av IIS årliga rapport Svenskarna och Internet som publiceras i ny upplaga varje höst. 2018 är ett speciellt år – det är åter dags för valår i Sverige och i takt med att den digitala närvaron har ökat kraftigt bland svenskar de senaste fyra åren kan man verkligen argumentera för att det första riktiga internetvalet är här. Med detta som bakgrund är det högst relevant att ta en titt på Internetstiftelsens extrainsatta rapport Svenskarna och internet – valspecial 2018 och vi plockar ut godbitarna åt dig.  

Sveriges första internetval är en ny verklighet att förhålla sig till, rapporten visar att inte ens hälften av svenskarna tog del av politisk information på internet vid det förra riksdagsvalet, 2014. Nu gör en stor majoritet det, något som gör det enklare för fler att delta och engagera sig i politiken men som också för med sig ett gäng nya utmaningar. Näthat är något många drabbas av, särskilt politiskt intresserade och en av fyra uppger att de har avstått från att uttrycka sin politiska åsikt på internet för att undvika hat och hot.

En skillnad från för fyra år sedan då Internetstiftelsen gjorde en liknande undersökning är att en majoritet numera motsätter sig att människor ska få uttrycka extrema åsikter på internet. För fyra år sedan var det tvärtom – en majoritet ansåg då att människor skulle få uttrycka extrema åsikter på internet. Den gamla utopin om internet och sociala medier där alla människor skulle få en chans att göra sin röst hörd tenderar ofta att resultera i att internet ses som en ansvarsbefriad plattform där människor tar chansen att ge uttryck för åsikter, hat och hot utan att behöva stå för konsekvenserna av det.

Vi kliver nu in i en valyra som inte kommer att bedarra förrän vi vet vilka som kommer att styra Sverige då rösterna är räknade. Vilken roll internet kommer att spela i detta är ännu inte skrivet i sten men klart är att den kommer vara stor, inflytelserik och sannolikt även avgörande.

Fem snabba från rapporten Svenskarna och internet – valspecial 2018:

  • 71 procent tar del av politisk information på internet. Inför förra valet 2014 var siffran 47 procent.
  • Förstagångsväljare tar oftare del av politisk information på internet (80 %).
  • Förstagångsväljare värderar informationskällor annorlunda jämfört med övriga. TV ligger fortfarande i topp även bland förstagångsväljare. Det är däremot tydligt att digitala informationskällor värderas högre bland dem än bland övriga. Två tredjedelar, 66 procent värderar webbsidor som viktiga eller mycket viktiga. Motsvarande siffra bland övriga är enbart 38 procent.
  • 40 procent anser att ”det mesta” på internet är pålitligt jämfört med 44 procent 2017.
  • Bara 12 procent av Facebookanvändarna anser att det mesta eller all politisk information som de tar del av på Facebook är pålitlig.

Här kan du ladda ned rapporten i sin helhet.

Här kan du lyssna på Cisions podcast Passion för kommunikation där Björn Appelgren, projektledare för digital folkbildning på IIS och mediestrategen Brit Stakston gästar för att analysera rapporten.  

Tags : PR-tips

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com