apr. 10, 2018 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

För att få en helhetsbild av din PR handlar det naturligtvis dels om hur du formar ditt budskap – vad du säger, hur du säger det, när du väljer att säga det, etc. Är du färdig när meddelandet har gått iväg? Nej, detta är endast en del av PR-arbetet. De moment som följer efter utskick när du ska bevaka hur medierna reagerar på ditt budskap och bestämma dig för vad du ska göra med dessa reaktioner är minst lika viktiga för att förstå om kommunikationen har lyckats. Samtidigt är det just dessa moment som ofta glöms bort.

Om du inte håller koll på hur medierna och dina målgrupper svarar på ditt budskap, då blir det svårt att besvara kritiska frågor som:

  • Hur vet du om din räckvidd är effektiv?
  • Hur vet du att mottagarna tolkar budskapet som du vill att det ska uppfattas?
  • Hur vet du om din målgrupp bryr sig om ditt budskap?
  • Vad blir din return-on-investment (ROI) på dina ansträngningar?

Dessa frågor är alltför viktiga för att endast utelämnas åt slumpen – här är några av alla anledningar till varför du behöver mediebevakning i din kommunikationsstrategi.

Vad är det du missar? Det du inte vet, det kan du inte påverka

Dagens medielandskap har skapat allt fler olika kanaler och influencers som kan påverka ditt varumärke, både positivt och negativt. Med andra ord är det stor risk att du kommer att missa något med blotta ögat. Samtidigt har tekniken kommit så pass långt idag att okunskap inte längre är en ursäkt. Att aktivt bevaka omnämningar och nyckelord i olika mediesammanhang för att förstå hur varumärke, produkt eller tjänst uppfattas är numera en hygienfaktor.

Låt oss säga att något oförutsett händer, det kan handla om att en konkurrent lanserar en ny produkt eller att någon sågar varumärket på en konferens – det sista du behöver då är att din chef knackar dig på axeln och refererar till en nyhetsartikel som du aldrig har hört talas om.

Stoppa en kris innan den inträffar

via GIPHY

Ingen gillar en kris, men en välfungerande mediebevakning ger dig de muskler du behöver för att hantera en. Med den kan du snabbt identifiera vad som skrivs om dig, hur det skrivs och var det skrivs.

Med rätt lösning för mediebevakning kan du se till att företaget ständigt följer med i hur tongångarna går och anpassa din kommunikation därefter. Att kunna identifiera en kris innan den ens har inträffat är kommunikationens motsvarighet ha en hemförsäkring innan en olycka inträffar. Dessutom fungerar det som en temperaturmätare och ger dig en överblick av hur människor reagerar på din kampanj.

Gör efterforskningar på marknaden inför kampanjer

Mediebevakning fungerar dessutom utmärkt som research-verktyg inför nya kampanjer eller produkter. Genom att sätta upp sökningar relaterade till liknande branschämnen för att sondera terrängen kan du och ditt team snart börja svara några viktiga frågor:

  • Har allmänheten reagerat negativt på närliggande produkter?
  • Vilken är den allmänna uppfattningen om branschen som helhet?

Relevant statistik och rapporter är viktiga verktyg för kommunikatörer som ger dem möjlighet att bli en viktig röst i pågående trender.

Skicka ut och anpassa kampanjbudskap under hela processen

Ett pressmeddelande om en ny kampanj eller produkt är bara det första steget i en längre kommunikationscykeln. Genom att hålla koll på hur mottagandet ser ut och korrigera därefter kan du göra en medelmåttig kampanj till en succé.

Med rätt bevakningslösning får du hjälp med att kontinuerligt hålla koll på omnämningar, konkurrenter och övrigt engagemang så att du kan fokusera på helhetsbilden.

Tillskriv värde till ditt förtjänade medieutrymme

via GIPHY

En stor utmaning för PR- och kommunikationsbranschen är att hitta sätt att koppla en specifik kampanj till de affärsmål som ledningen bryr sig om och få viktiga insikter som hjälper dem när de ska planera nästa kampanj.

Att ha tillgång till rätt data är en sak, en bevakningslösnings uppgift är att kunna presentera dessa siffror i ett lättförståeligt format som enkelt går att förmedla vidare uppåt. Detta inkluderar dels de klassiska PR-parametrarna men även de som angränsar digital marknadsföring såsom trafik till hemsidan och konverteringar.

Smartare räckvidd

Händer det att ditt företag skickar ut pressmeddelanden på stora event eller rör sig mot lokala och nationella influencers för att få ökad synlighet för kampanjen? Genom att sammanföra alla strategier för distribution mot olika målgrupper i en och samma lösning kommer du bättre kunna förstå vilka budskap som fungerar bäst mot specifika typer av mottagare.

En extra bonus är att du, genom att få en förståelse för vilken typ av budskap som uppskattas av en publik, får ett tydligt ramverk för vilken typ av innehåll du ska producera i olika kanaler i framtiden.

Är du redo att lära dig mer om mediebevakning?

Källa: Cision US

Tags : PR-tips

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com