Infograf: Lathund för bildstorlekar i sociala medier

Sociala medier med deras ständiga uppdateringar och förändringar är lika spännande som de ibland kan vara frustrerande och utmanande. Varje gång du tror du börjar ana har de bytt bana och en förändring i Facebooks algoritmer kan ställa din sociala medie-strategi helt på ända.

Ett område särskilt utsatt för förändringarnas vind är de optimala bildstorlekarna på de olika plattformarna. Ska profilbilden vara 150x150 och hur stor ska man egentligen göra omslagsbilden? Ens första digitala intryck utgörs mycket av de visuella elementen och vi vill ju inte att det ska falla på något så banalt som bildstorlekar som inte överensstämmer med mallarna.

Därför vill vi lyfta fram denna infograf som personerna från We Are Top 10 och Omnicore har skapat. Infografen presenterar på ett överskådligt sätt de olika mallarna som finns för bildstorlekar på respektive socialt medium. Infografen är på engelska men den består av förklarliga skäl mestadels av bilder och bildspråket är ju, som alla vet, universellt.

Källor:

We Are Top 10

Social Media Today

Tags : PR-tips

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com

Cision Blog

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!