Med en nationell mediedatabas har du möjlighet att med precision skicka ditt pressmeddelande med rätt budskap till rätt mottagare inom ett land. Med nationella mediedatabaser världen över, skapade av lokala researchteam och sammanslagna till en global mediedatabas, får du det bästa av två världar i form av global räckvidd med lokal precision.
Men hur gör man för att hålla en databas uppdaterad, vad har GDPR inneburit för research-avdelningar och vad kan de erbjuda dig som kund? Vi bad Maria Leijon som ansvarar för Cisions nordiska researchteam och den nordiska databasen att ta oss med bakom kulisserna på Research.
Vår ambition är att täcka alla medier och kontakter över hela världen. Det gör att varenda förfrågan eller anmärkning på något som saknas eller önskas lägga till gör att vår databas blir ännu bättre, större och mer omfattande.
Maria Leijon, Media Researcher Nordics
Cisions nordiska researchteam består av fyra personer som, när de inte jobbar hemifrån på grund av corona-pandemin, utgår från Cisions kontor i Stockholm. De ansvarar för hela den nordiska delen av Cisions globala databas plus Grönland, Färöarna och Island.
På frågan om hur de gör för att hålla databasen uppdaterad förklarar Maria ledigt att de följer upp samtliga studsar på kontakter som skickas genom deras system och att de får s.k. byline-reports med olika medier som de går igenom för att se om de hittar några nya personer. De prenumererar på journalistbranschmedier och använder Cisions bevakningstjänst för att bevaka om och när journalister byter arbetsplats.
Vi har årlig direktkontakt med varenda en av de 25 000 nordiska kontakterna vi har i vår databas. Vi skickar över vad vi har på dem i nuläget och så svarar journalisten med att uppdatera sin information. Det fungerar allt som oftast väldigt smidigt eftersom det ligger i bägges intresse att hålla informationen uppdaterad
Maria Leijon, Media Researcher Nordics
Cision inger förtroende
Det faktum att en uppdaterad mediedatabas ligger i samtliga parters egenintresse gör arbetet tacksamt, berättar Maria och menar dessutom att Cisions långa arbete har byggt upp ett förtroendekapital som är deras att förvalta. Genom att skicka sina pressutskick genom Cision, som är ett välkänt och etablerat varumärke i Norden, ska journalisten veta att det är ett riktigt företag bakom och att innehållet är trovärdigt.
Journalisterna upplever att det är bra att finnas med i databasen eftersom de litar på Cision som varumärke, när man får något från Cision så vet man att det är på riktigt. Man läser det man får därifrån.
Maria Leijon, Media Researcher Nordics
Förvaltar ett redan uppfunnet hjul
Maria har själv arbetat på Cision i många år och lyfter det faktum att databasen har skapats, förvaltas och kontinuerligt slipats under lång tid som en nyckel till databasens välmående. Eftersom databasen redan är byggd och mängder av journalister samt medier finns där behöver den aldrig byggas om från scratch utan de kan fokusera på att vårda den och se till att den håller sig ständigt relevant.
Eftersom någon någon gång har eftersökt ett litet media så läggs den till och sen finns det där. Då handlar det bara om att upprätthålla det. Dessutom älskar vi att lägga till nytt i databasen när vi hittar något. Vi som jobbar med research är intresserade av medielandskapet och branschen vilket gör att vi försöker vara proaktiva och hitta nya adresser och ändringar.
Maria Leijon, Media Researcher Nordics
De samarbetar även med andra researchavdelningar inom Cision-koncernen och gör topic research on demand, vilket kan innebära att de ser över ett specifikt område baserat på att USA-kontoret får in en ny kund inom ett nytt område.
Det är allt från stort till smått, vi ser över journalister som bevakar innovation i Europa till hamstrar och om man som nordisk kund vill ha hjälp med att identifiera andra journalister i världen ser vi till att hjälpa dem.
Maria Leijon, Media Researcher Nordics
Bra beredskap när GDPR trädde i kraft
GDPR är en naturlig förhållningsfaktor för en researchavdelning som arbetar med persondata dag ut och dag in. Maria förklarar dock att GDPR har aldrig blev något större paradigmskifte för det nordiska researchteamet eftersom de sedan tidigare redan hade en rutin på plats som innefattade att kontakta alla kontakter och medier årligen och där erbjuda en enkel opt-out-möjlighet.
Vi har sedan länge kontaktat alla personer i databasen och informerat dem om att de ligger med i databasen samt med vilka uppgifter.
Maria Leijon, Media Researcher Nordics
Är du journalist och vill komma i kontakt med vår research-avdelning?
Hör gärna av dig till: nordicdata@cision.com
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com