nov. 04, 2016 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

Att prata om julen i månadsskiftet oktober-november är enligt många en synd men för oss kommunikatörer en del av yrkesrollen. Julkampanjer ska planeras, adventskalendrar ska produceras och framför allt, de stora företagen ska pumpa ut sina julreklamfilmer. Search Engine Watch publicerade i dagarna en lista över tidernas mest delade reklamfilmer med jultema och föga förvånande domineras den av företaget John Lewis som verkar har tagit patent på julkänslan i den globala reklambranschen. 

Visst är det något speciellt ändå med att börja bejaka julkänslan lite smått när det egentligen inte är socialt accepterat? När julen väl kommer är det lätt att drunkna i  hjärtliga budskap om gemenskap, omtanke och mys. Därför är det just nu, när julen anno 2016 ännu är orörd och spännande, som julbudskap engagerar och får allmänheten att dela med sig av kommunikationen till sina vänner. Listan nedan är baserad på delningar och inte gilla-markeringar, en indikation på vilka filmer som faktiskt engagerar och får människor att sprida ens budskapet vidare.

Hur kommunicerar man bäst kring julen? Listan visar vilka som har träffat rätt med budskapet och förmedlar en känsla. Detta är lättare sagt än gjort.

Nu kan ni helt enkelt motivera detta med att ni gör research i arbetssyfte och förkovra er i mys och julkänsla genom tidernas 10 mest delade reklamfilmer. Vi slängde dessutom in en liten svensk bubblare som har valt att använda sig av en välkänd, hårfager influencer...

1. Edeka: “#Heimkommen” (2015) – 3,984,010 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.37.48

 2. Universal: Minions movie 2014 – Minions Go Caroling – 3,849,214 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.38.55

3. WestJet: Real-time Giving 2013 – 2,221,976 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.39.45

4. Kmart: Show Your Joe 2013 – 1,857,872 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.27.42

5. John Lewis: “Man On The Moon” (2015) – 1,672,666 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.27.53

6. John Lewis: The Bear and the Hare 2013 – 1,226,467 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.28.02

7. Sainsbury’s: “Mog’s Christmas Calamity” (2015) – 1,072,251 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.28.12

8. John Lewis: Monty the Penguin 2014 – 1,012,605 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.40.23

9. Sainsbury’s: Christmas is for Sharing 2014 – 771,387 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.28.35

10. NBA: Jingle Hoops 2013 – 564,475 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.28.42

 

Bubblare: ICA: Se det snöar - 218 delningar

Skärmavbild 2016-11-04 kl. 10.43.52

 

Källa: Search Engine Watch

Tags : PR-tips

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com