Cision PR Influencer Award firar 10 år 2020 och vi blickar tillbaka genom intervjuer  med tidigare vinnare. Tidigare har vi intervjuat Paul RongeBrit Stakston och Deeped Niclas Strandh

Jerry Silfwer har varit nominerad under alla år Cision PR Influencer Award funnits, så även i år. 2016 tog han emot utmärkelsen på Berns i Stockholm. Här reflekterar han över PR-branschens utveckling, vilket skifte som skett sedan 2016 och trender för framtiden. 

 

Hej Jerry, du har varit nominerad samtliga gånger vi har delat ut detta pris och vann själv Cision PR Influencer Award 2016. Hur upplever du att PR-klimatet var då och hur har branschen utvecklats sedan dess? 

För 10 år sedan var vi en handfull pr-konsulter som stod på barrikaderna och slog på stora trumman för att pr-branschen behövde digitalisera sig själv. Därför tycker jag att Cision PR Influencer Award var ett vältajmat initiativ från Cision. Priset och nomineringsprocessen satte en spotlight på pr-branschens digitaliseringsprocess, helt enkelt.

Idag är diskussionen i stora delar över och förbi, men pr-branschen har inte varit lika pigg som den kunde ha varit. Jag tillhör dem som anser att vår bransch tidigt skulle ha släppt in seo-experterna, content-makarna, inbound-fixarna och webmastrarna i pr-värmen.

CIPR-priset idag tycker jag mer handlar om inspiration. Hur gör olika pr-konsulter för att tränga igenom bruset digitalt? Därför är jag positiv till hur priset har utvecklats till att visa på en allt större bredd på just hur olika individer använder digitala kanaler för olika ändamål.

När du vann för fyra år sedan förutspådde du att vi under kommande år skulle fokusera mer på hur man kan bygga djupare relationer med de vi redan når. Anser du att den profetian har slagit in och är det fortfarande aktuellt idag?  

Nu talar jag förstås helt i egen sak här, men nog har det skett ett fundamentalt skifte under de senaste fyra åren. Varför gå via tredje part om det finns en möjlighet att bygga relationer till publiker direkt — i kanaler man själv rår över? Idag hittar du inbound managers, content managers, social media managers och community managers i nästan alla branscher.

Om man tar ett steg tillbaka så tycker jag att det ändå har gått ganska fort. Även om det nog ligger i min natur att alltid vilja att det ska gå ännu fortare.

Hur har du arbetat för att lyckas vara relevant och befästa din plats bland de främsta påverkarna i Sverige under så många år? 

Det har nog varit lite olika genom åren. I början av min karriär brann jag mycket för branschfrågor och startade det numera insomnade communityt PR of Sweden, men här samlade vi unga pr-konsulter både på nätet och i återkommande afterworks. 

Senare drev jag frågan om pr-branschens digitalisering och datadriven pr ganska hårt under min tid på Whispr Group i New York. Och efter det föreläste jag ofta och gärna om vikten av inbound.

När jag 2016 vann CIPR fokuserade jag mycket på redaktionellt content och e-postmarknadsföring. Just nu är jag mest exalterad över pr-forskning och mätning av strategisk kommunikation, men jag har inte riktigt börjat skriva och prata om det ännu.

Stalltipset här är nog att köra på det man själv brinner för. Jag pratar och försöker påverka andra om det som intresserar mig själv allra mest. Hellre passion än positionering, om jag tvingas välja.

Om vi blickar framåt – vilken ser du som den stora PR-trenden för 2021? 

Som pr-konsult måste jag då puffa för min egen färska bloggpost 5 powerful PR trends for 2021. Den trend som jag lyfter fram allra först är ESG (Environmental, Social, and Corporate Governance) — hur skapar vi hållbara organisationer med hjälp av kommunikation?

Denna trend har vi diskuterat extra flitigt i Stephen Waddingtons utmärkta Facebook-grupp för pr-konsulter från hela världen. Rekommenderar denna Facebook-grupp varmt till alla pr-konsulter där ute; den har varit ett fint stöd särskilt här under kämpiga C19-månader.

 

Här kan du läsa vilka som är nominerade i Cision PR Influencer Award 2020.

Cision PR Influencer Award delas ut den 26 november 2020 i Cisions digitala kanaler.