8 steg till användbara insikter
Aug 18, 2021

8 steg till användbara insikter

I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.

Livepodd om - Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin
Mar 23, 2021

Livepodd om - Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin

Ett drygt år efter coronautbrottet kan Södertälje sjukhus se tillbaka på en lång tid med intensiv kommunikation från krisens centrum. Och arbetet fortsätter – i torsdags gick sjukhuset återigen upp i förstärkningsläge och frågorna om vaccinationerna är många. Hur har man löst kommunikationsutmaningarna och hålla i arbetet nu när krisen går in på sin 14:e månad? Hör Södertälje sjukhus kommunikationschef Yvonne Hejdenberg berätta mer i vår livepodd fredagen 16 april kl 14.00.

Behöver nordiska ledningsgrupper och IR-ansvariga bry sig om den nya börsvärlden?
Mar 11, 2021

Behöver nordiska ledningsgrupper och IR-ansvariga bry sig om den nya börsvärlden?

Detta är en gästartikel skriven av Laura Lindholm från Miltton om den massrörelse som amerikanska privatinvesterare iscensatte på aktieforumet WallStreetBets.

Mediebevakning Toolkit
Mar 02, 2021

Mediebevakning Toolkit

Nyckeln till att förstå sin omvärld handlar idag om att få tag på rätt information vid rätt tidpunkt och navigera i ett konstant informationsflöde. Därför bör mediebevakning vara en självklar del av din kommunikationsstrategi. Läs om vikten av uppföljning och mätning i tipsheetet The ugly truth behind PR’s go to numbers, få en grundkurs i mediebevakning på 15 minuter i vårt poddavsnitt och lär dig hur IFS gjorde för att lyckas med sin mediebevakning.

Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin
Feb 11, 2021

Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin

PR-trenderna att ha koll på 2021
Feb 11, 2021

PR-trenderna att ha koll på 2021

Nya ljudinfluencers från ClubHouse, det stora genombrottet för TikTok som PR-kanal, nya partibundna TV-kanaler och kanske tid för den storslagna kommunikationen? I detta avsnitt listar vi de viktigaste PR-trenderna att ha koll på 2021 tillsammans med PR-konsulten Karin Londré från byrån 500 och Dagens Opinions chefredaktör Rolf van den Brink.

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Feb 03, 2021

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”

Hur kommunicerar man ekonomiska frågor till icke-ekonomer på ett effektivt sätt och vilken roll spelar det kommunikativa i Investerarrelationer och finansiell kommunikation?

Livepodcast om PR-trenderna att ha koll på 2021
Feb 03, 2021

Livepodcast om PR-trenderna att ha koll på 2021

En rörlig bild-revolution, brett genombrott för Tiktok som PR-kanal och kanske tid för den storslagna kommunikationen? Vad kan vi förvänta oss av 2021 när det kommer till PR-och kommunikationstrender?

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
Feb 03, 2021

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd

MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation
Feb 01, 2021

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation

Hur arbetar Svenska Spel med hållbarhet för att motverka spelmissbruk och vilken roll spelar det svenska föreningslivet i kommunikationen? Vi tog kontakt med Lotta Örtnäs, presschef på Svenska Spel.

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing
Jan 26, 2021

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing

Passion för kommunikation gästas av Sharareh Hoss, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2020, som berättar om raketkarriären, varför mångfald är en hjärtefråga, hur man får till ett lyckat event och mycket mer.

5 avsnitt av Passion för kommunikation du inte vill missa
Jan 14, 2021

5 avsnitt av Passion för kommunikation du inte vill missa

Vad passar väl bättre än att kickstarta kommunikationsåret 2021 med att fylla på med inspiration och kunskap i lurarna? Nedan hittar du några av de mest populära poddavsnitten av pfk-podden.

5 avsnitt av IR & Corpcomms-podden för att kickstarta 2021
Jan 11, 2021

5 avsnitt av IR & Corpcomms-podden för att kickstarta 2021

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör
Dec 18, 2020

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder det för oss kommunikatörer? Årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet är äntligen här. Gäster är Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten. Tillsammans reder vi ut vilka som är de viktigaste internettrenderna för oss kommunikatörer. Frågor som besvaras är bland annat: Hur ser medieutvecklingen ut? Vilka målgrupper gör vad på nätet Hur har corona påverkat årets resultat?

Livepodcast om svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör
Dec 07, 2020

Livepodcast om svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör

Alexander Mason: "PR-branschen har blivit bättre på att paketera sina budskap"
Nov 18, 2020

Alexander Mason: "PR-branschen har blivit bättre på att paketera sina budskap"

Alexander Mason arbetar som kommersiell chef på Cision och har via sitt arbete med Spinnjuryn följt PR-branschens utveckling under många år.

Så jobbade Essity inför sin börsnotering
Nov 17, 2020

Så jobbade Essity inför sin börsnotering

I juni 2017 börsintroducerades hälso- och hygienföretaget Essity efter en delning av SCA. Hur löser man IR-arbetet och företagskommunikationen vid en sådan avknoppning där allt nytt ska vara på plats på bara nio månader? Essitys kommunikationsdirektör Joséphine Edwall Björklund och Johan Karlsson, IR-chef, berättar om hur de gjorde för att lyckas.

IR-trender inför 2021 och summering av 2020
Nov 17, 2020

IR-trender inför 2021 och summering av 2020

Hur sammanfattar vi IR-året 2020 och vad präglar IR-arbetet framöver? IR & CorpComms-podden gästas av Charlotte Stjerngren från Cord Communications och Urban Ekelund från Vero Kommunikation som dels blickar bakåt men framför allt trendspanar kring vad 2021 kommer att erbjuda inom Investor Relations.

Staffan Bruzaeus, Narva: Så påverkar ESEF svenska noterade bolag
Oct 29, 2020

Staffan Bruzaeus, Narva: Så påverkar ESEF svenska noterade bolag

Vi tog kontakt med Staffan Bruzaeus, partner på Narva och chef för byråns erbjudande inom finansiell kommunikation, kring hur byrån ser på vilken inverkan ESEF kommer att få på svenska noterade bolag.

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten
Oct 27, 2020

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten

Valrörelsen i USA pågår för fullt i tider med social distansering och ett uppskruvat tonläge. Hur påverkar det kandidaternas kampanjer? Och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap – Trump eller Biden? Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Joe Coveney om OTC Markets och cross border-trading
Oct 26, 2020

Joe Coveney om OTC Markets och cross border-trading

OTC-handel (Over the Counter) i USA är en marknad som nordiska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna.