Har du koll på alla möjligheter i Cision Communications Cloud och uttnyttjar du dess fulla potential? Alla känner exempelvis inte till hur man får ut det mesta av distributionsdelen i kombination med mediebevakningen. I denna artikel lyfter vi två funktioner som vi tror kan underlätta för dig i ditt arbetsflöde.

 

Top Outlet-funktionen i analysverktyget 

Genom att se vilka medier och journalister som skrivit om dig kan du direkt lägga till, förbättra och utöka dina distributionslistor och rikta till dem som redan har skrivit om dig och ditt varumärke.

Under menyvalet News>Analytics, där du hittar dina dashboards för mediebevakningen, bygger du enkelt nya distributionslistor, eller uppdaterar befintliga, baserat på det mediegenomslag ni fått.

Läs mer om detta här

I analysdelen (News>Analytics) få du en översikt av de medier som genererat nyhetsträffar från er bevakning. Genom att där markera intressanta medier och sedan lägga till dem i en lista, befintlig eller ny, kan du enkelt se till att du når dem nästa gång du ska göra ett utskick.

Leta upp den widget som heter Top Outlets. Den visar vilka medier och journalister som har visat störst intresse för ert varumärke. Väl där kan du sedan klicka i de medier du vill addera till en distributionslista och på så vis säkerställa att de som faktiskt läser och tar del av din kommunikation får era utskick.

 

 

 

 

Campaigns

En ofta underskattad funktion i Cision Communications Cloud är Campaigns. Utöver att skapa dina aktiviteter här kan du även strukturera ditt arbete och skapa insiktsfulla rapporter att dela med andra delar av organisationen.

Genom att koppla dina aktiviteter till kampanjer får du en översikt av hur specifika aktiviteter/kampanjer presterat men också vilket medialt genomslag ni fått för de olika kampanjerna. Här kan du samla alla aktiviteter ni gjort kopplat samma kampanj, ämne eller tidsperiod och få en tydlig överblick. Ta del av information kring de kontakter ni engagerat och vad ert kommunikationsarbete har resulterat i (t.ex. utskick, social posts, custom activity). 

Efter avslutad kampanj kan du enkelt skapa en rapport att dela med organisationen, ledning eller andra beslutsfattare.

Exempel på en sådan rapport hittar du här.

Här kan du lära dig mer om hur du lägger till i kampanjer (på engelska)

Här har du en FAQ om kampanjer (på engelska)