Namn: Leo Hård af Segerstad 

Roll på Cision: Digital marknadsförare 

Antal år på Cision: Snart två, började i mars 2017

 

Kan du berätta om något intressant projekt du har varit delaktig i under din tid på Cision?

Jag tycker faktiskt att det kanske mest intressanta projekt jag varit delaktig i är ett vi håller på med just nu, nämligen att utveckla och förbättra hur vi arbetar med marketing automation. Det handlar om att marknadsföra våra produkter till potentiella kunder, men också att nya kunder ska få en bra start och att kunder som vi tappar ska vilja komma tillbaka. Det involverar så många aspekter av både marknadsföring och teknik som jag är intresserad av, så det är en spännande utmaning! Det handlar både om att genom målgruppsanalys och tester lista ut hur man bäst kommunicerar med sin målgrupp, men även hur man kan lösa olika idéer rent tekniskt.

Vad har du lärt dig under dina snart två år på Cision?

Det främsta jag lärt mig är nog att arbeta med Business-to-Business marknadsföring och allt vad det innebär. Jag kom från en B2C-bakgrund där säljcykeln var betydligt kortare och målgruppen lättare att definiera rent demografiskt. Då handlade det mycket om att väcka intresse och få ett avslut på väldigt få interaktioner med kunden. Att gå till ett B2B bolag förändrade hur jag var tvungen att tänka kring digital marknadsföring. Här handlar det mycket mer om hela affärens livscykel, från att väcka intresse och etablera vårt varumärke, till fördjupad kunskap om våra produkter, stängd affär och hela vägen vidare till att få kunder att fortsätta vara engagerade och förhoppningsvis rekommendera Cision till andra. Det är väldigt spännande och det finns alltid områden att förbättra!

Jag har också lärt mig mycket om datahantering mellan system och avdelningar. Digital marknadsföring handlar mycket om att samla in och agera på information för att kunna leverera rätt budskap vid rätt tillfälle. Därför blir det väldigt viktigt att informationen hanteras på rätt sätt av de personer och system som kommer i kontakt med den. Det är en stor utmaning!

Vad är det bästa med Cision som arbetsplats?

Vi har en fantastisk stämning här på kontoret, det är nog det allra bästa! Jag tycker vi har en kultur där alla gör sitt bästa för att vi ska nå våra mål – och när vi gör det ser vi till att uppmärksamma det och fira! Jag tycker också att vi är bra på att balansera jobb och privatliv, något jag tror är väldigt viktigt för att man ska ha energin att lyckas prestera på jobbet.

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com