I denna lilla bloggserie kommer vi att publicera intervjuer med de fem finalisterna till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som kommer att delas ut den 22 november på den årliga Spinn-galan. Tidigare har vi pratat med André Assarsson.

Vi har intervjuat Karin Bäcklund, PR-konsult och VD på Not just Cake. Stort grattis till din topp 5-placering i Cision PR Influencer Award! 

Varför tror du att du hamnar på topp 5 just i år?

Jag har gjort mycket och synts i många sammanhang i år helt enkelt. Jag har bland annat gjort pr-satsningar som tex Årets digitala kommunikatör i Almedalen och rapporteringen Det digitala valet som fått en hel del uppmärksamhet. Jag har även lanserat två poddar och en app. Jag har kommenterat händelser i media och jag har föreläst mycket, bland annat på stora konferenser som Webbdagarna och nu snart på Internetdagarna. Dessutom syns jag i samband med att jag är kursansvarig på Berghs.

Hur arbetar du med digital PR för att bygga ditt personliga varumärke?

Det fina med det digitala medielandskapet är ju att vi alla har en möjlighet att bygga våra varumärken och det har jag gjort med sedan jag började jobba med sociala medier 2009. Jag har tex bloggat om digital kommunikation och sociala medier på olika plattformar sedan dess. Jag använder också sociala medier som Instagram, Facebook, Linkedin för att bygga min expertroll. Jag startade för nio år sedan ett nätverk för personer som jobbar digitalt, UberAW (vi startade innan företaget Uber kom) och föreläser mycket vilket leder till att jag har ett stort nätverk både digitalt och IRL.

Vilka kommunikationstrender ser du som viktiga för 2019?

Under året har jag bevakat digitala satsningar, bland annat genom Springtimes och Notified valrapportering Det digitala valet och för utmärkelsen Årets digitala kommunikatör i Almedalen som jag nämnde, och har sett en tydligt trend av att företag och organisationer kommunicerar mindre digitalt än tidigare, även om många av dem hävdar att man satsar mer.

Det är säkert så att man har en större budget för digital kommunikation, men som främst verkar gå till köpt räckvidd och i vissa fall för att ta fram mer välproducerat innehåll som videos. Idag behöver man ofta öka räckvidden genom att betala eftersom den organiska räckvidden i sociala medier minskat. Men detta verkar alltså få effekten av att man kommunicerar mindre (i alla fall öppet) och att man också förlitar sig på den köpta räckvidden så pass mycket att man blir lite lat. Bristen på kreativitet i innehåll och kampanjer har varit påtaglig under året, även om det såklart finns vissa undantag.

Det här tycker jag är tråkig trend och jag vill under 2019 se mer lekfullhet och man tar till vara på de olika digitala kanalernas möjligheter för att skapa engagemang hos målgrupperna istället för att bara köpa views.

Vem vinner Cision PR Influencer Award 2018?

Jag hoppas såklart att jag vinner, men det är ett väldigt tufft startfält med många pr-stjärnor och bra förebilder. Ska jag gissa så satsar jag nog på Simon Strand som jag tycker har synts väldigt mycket i år och också gjort mycket bra.

Mer om Spinn:

Nyfiken på vilka de andra i topp 5  är? Läs mer om dem här.

Här kan du läsa mer om vilka som i ett tidigare skede blev nominerade till topp 20.

Missa inte intervjun med fjolårets vinnare Viktor Frisk – läs den här!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com