Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten
Oct 15, 2020

Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten

Den 22 oktober är det åter dags för livepodd på vår Facebooksida och den här gången är det amerikanska valet i medierna som står på agendan. Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Så lyckas du med influencer marketing
Nov 27, 2017

Så lyckas du med influencer marketing

Passion för kommunikation tar i det 41:a avsnittet grepp på fenomenet influencer marketing och de gör det tillsammans med Sofia Eriksson, marknads- och försäljningschef på Bookbeat. På ett år har hon arbetat med inte mindre än 100 olika profiler på olika nivåer och hon gästar för att ge sina bästa tips för hur man får till ett riktigt bra profilsamarbete. Hon ackompanjeras, som sig bör, av Alexander Mason från Cision samt Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations. Genom att lyssna på detta avsnitt får du konkreta hands on-tips på hur du får ut det mesta och bästa av ett samarbete med en influencer.

Svenskarna och internet 2017
Oct 19, 2017

Svenskarna och internet 2017

Det har åter blivit dags att syna svenskarna och deras internetanvändande med hjälp av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet 2017. Gäster är Måns Jonasson och Pamela Davidsson från IIS som står bakom rapporten. Med deras hjälp lyfter kvartetten fram de viktigaste punkterna för kommunikatörer i deras vardag. Är Sverige helt digitaliserat idag, vilka sociala medier använder vi och den stora frågan – hur många svenskar har funnit kärleken på internet? Detta och mycket mer i avsnitt 40 av Passion för kommunikation!

Svenskarna och Internet – Valspecial 2018
Oct 19, 2017

Svenskarna och Internet – Valspecial 2018

Litar svenskarna på den politiska informationen på Facebook? Tittar förstagångsväljare på partiledardebatter i TV? Internetstiftelsen i Sverige, IIS, som varje höst ger ut rapporten Svenskarna och Internet har i år gjort en specialrapport om svenskarnas internetvanor i valtider. Hur ser det politiska engagemanget ut på nätet? Vilka kanaler är det som gäller och hur värderas digitala källor? Gäster i studion är Björn Appelgren, projektledare för digital folkbildning på IIS och mediestrategen Brit Stakston. Som vanligt är det Alexander Mason från Cision och Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations som leder samtalet.

Fokuspodd: Så lyckas du med din omvärldsbevakning
Oct 10, 2017

Fokuspodd: Så lyckas du med din omvärldsbevakning

Passion för kommunikation är tillbaka med ett specialavsnitt i utbildningsformat. Någon gäst är inte på plats, istället går Alexander Mason och Åsa Melin Mandre igenom en grundkurs i hur du lyckas med din omvärldsbevakning. De tar upp handfasta frågor såsom varför omvärldsbevakning är viktig för företag ur olika perspektiv, hur man ska göra för att komma igång och vanliga misstag att undvika.

Om mångkulturell kommunikation med Al Kompis
Sep 26, 2017

Om mångkulturell kommunikation med Al Kompis

Det 39:e avsnittet av Passion för kommunikation handlar om en svensk medieaktör som verkar något under radarn men som paradoxalt nog är störst av samtliga svenska medier på Facebook med 1,3 miljoner följare. Det handlar om Al Kompis som levererar svenska nyheter på arabiska. Gäst i studion är Julia Agha från Al Kompis och avsnittet handlar i mångt och mycket om hur de lyckas nå en stor målgrupp, för att inte säga gigantisk, som många andra inte når. Bara i Sverige finns idag närmare en halv miljon arabisktalande personer. Som vanligt medverkar även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.

Så skriver du ett pressmeddelande
Sep 21, 2017

Så skriver du ett pressmeddelande

Är du osäker på hur man skriver ett pressmeddelande? I vår guide – Så skriver du ett pressmeddelande – Steg för steg, delar vi med oss av värdefulla tips och råd om hur du bäst skriver ett pressmeddelande.

Om MAR och dess påverkan med Joakim Strid från NASDAQ
Sep 19, 2017

Om MAR och dess påverkan med Joakim Strid från NASDAQ

Avsnitt 11 handlar om MAR, det vill säga EU:s marknadsmissbruksförordning som trädde i kraft för ett år sedan. Den har inneburit en hel del förändringar för svenska börsbolag. Med för att diskutera förändringarna är vår gäst Joakim Strid, chef för marknadsövervakning på NASDAQ.

Så mäter du kundresan med Google
Aug 29, 2017

Så mäter du kundresan med Google

Passion för kommunikation riktar i avsnitt 38 fokus på mätning, konverteringar och den digitala kundresan. Gäst är Lina Hansson, konverteringsspecialist på Google som tar lyssnaren igenom de olika faserna i kundresan och förklarar hur man ska gå tillväga för att lyckas öka konverteringar på webben med hjälp av data.

Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly
Jul 06, 2017

Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly

I avsnitt 49 lär vi oss mer om Musical.ly och våra lärare är 13-åriga Iza och Elle som är störst på appen i Sverige med hela 4 miljoner följare och de växer även på Instagram och Youtube. Vi åkte hem till dem för att spela in podden och där fick vi även en pratstund med deras mamma, tillika manager, Stina Cryssanthander.

Kommunikatörens vardag och framtid med Juan Navas
Jun 30, 2017

Kommunikatörens vardag och framtid med Juan Navas

I avsnitt 37 av Passion för kommunikation får vi besök av Juan Navas, kommunikationsansvarig för Sveriges Kommunikatörer. Hur ser kommunikatörernas vardag ut idag och vilka trender kommer att prägla de kommande åren? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason analyserar trion resultaten från Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2017.

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2017
Jun 30, 2017

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2017

Relationen mellan journalister och kommunikatörer är en ständigt pågående terapisession. I fjol berättade vi om den komplicerade kärlekssagan där kommunikatören hyste betydligt starkare känslor än journalisten. 2016 sade två av tio journalister att de upplevde kontakten med kommunikatörer i arbetet som positiv. I dag är det dubbelt så många som ger tummen upp till kommunikatörer, ett tydligt tecken på att medielandskapet håller på att ritas om i realtid.

Fake news med Viralgranskaren – så påverkas kommunikatörer
Jun 19, 2017

Fake news med Viralgranskaren – så påverkas kommunikatörer

Temat för det 36:e avsnittet av Passion för kommunikation är falska nyheter på nätet. Hur stort är problemet, vad kan man göra åt det och hur påverkar det företagsvärldens kommunikation? Gäst i studion är Åsa Larsson, en av grundarna till Metros Viralgranskaren som arbetar för att kila sig in mellan människors finger och dela-knappen. Som alltid ackompanjeras gästen av Alexander Mason och Åsa Melin Mandre när pfk-podden tar sig an fake news.

Så skapar du en framgångsrik företagspodd
May 23, 2017

Så skapar du en framgångsrik företagspodd

Avsnitt 35 av Passion för kommunikation är speciellt av flera anledningar. Dels tar podden ett metaperspektiv eftersom temat handlar om hur man går till väga för att lyckas med sin företagspodcast. Dessutom spelades avsnittet in live på scen inför publik. Gäster i livepodden är poddproducenten och poddaren Clara Fröberg som driver en av Sveriges största träningspoddar, Styrkebyrån, och Erik Johansson, ljudtekniker från Apear som hjälper många att producera poddar och få bra ljud. Programledare är, som vanligt, Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations och Alexander Mason, kommersiell chef för Cision Sverige.

Den magiska maskinen bakom en KIT-film
Apr 26, 2017

Den magiska maskinen bakom en KIT-film

Passion för kommunikation tar i det 34:e avsnittet ett grepp på fenomenet KIT som med sina patenterade KIT-filmer har skapat en egen formula för hur man paketerar en historia och presenterar den med rörlig bild. Gäst i studion är Fredrik Strömberg, en av grundarna till medieföretaget, som tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre reder ut hur en KIT-film blir till. Detta och mycket mer när PFK möter KIT!

Duktiga flickors revansch med Birgitta Ohlsson
Mar 27, 2017

Duktiga flickors revansch med Birgitta Ohlsson

Riksdagsledamoten, feministen och numera författaren Birgitta Ohlsson besöker podden för att prata om boken Duktiga flickors revansch som hon är aktuell med. Tillsammans med Alex Mason och Åsa Melin Mandre diskuterar de kvinnans roll i offentligheten i allmänhet och den nypublicerade boken i synnerhet. Boken, som till stora delar handlar om Birgittas uppväxt som objektivt duktig flicka, tar bland annat upp myter om duktiga flickor och Birgitta presenterar flera budord som hon vill inspirera andra duktiga flickor med. Trion resonerar dessutom kring företagsorganisationer och huruvida kvinnor gynnas eller missgynnas av att verka inom olika typer av organisationsstrukturer.

Innovation, teknik och kulturell relevans med Mattias Ronge
Feb 21, 2017

Innovation, teknik och kulturell relevans med Mattias Ronge

Med kampanjer som Fyllefiltret, Svettmaskinen och Give a Beep har Edelman Deportivo visat att innovation och teknik spelar viktiga roller i PR-arbetet. Mattias Ronge, VD för Edelman Deportivo, besöker PFK-podden och berättar om hur byrån har implementerat dessa olika innovativa kombinationer mellan digitala och analoga verktyg i sina kampanjer.

Framtidens PR med Jerry Silfwer
Jan 17, 2017

Framtidens PR med Jerry Silfwer

I avsnitt 31 av Passion för Kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre celebert besök av Jerry Silfwer, även känd som Doktor Spinn och vinnare av Cision PR Influencer Award på Spinngalan 2016. Jerry delger sina tankar kring priset och det faktum att han har utmärkts till den PR-konsult med störst digitalt inflytande. Trion diskuterar nyhetsbrevets existensberättigande och dess position i dagens digitala landskap. Vi får reda på Jerrys bakgrund och hur det är att vandra runt med epitetet doktor spinn. Missa inte heller diskussionen om evergreen content och vikten av att producera innehåll i dagens digitala medielandskap som är lika relevant om två år som när det publiceras.

Svenskarnas internetvanor 2016 med Måns Jonasson
Nov 10, 2016

Svenskarnas internetvanor 2016 med Måns Jonasson

I avsnitt 29 av Passion för kommunikation kommer Måns Jonasson från Internetstiftelsen för att presentera rapporten Svenskarna och internet 2016. Vi tar pulsen på Sverige genom att fråga oss hur svenskarna beter sig på internet år 2016. Vad gör de på internet, hur länge är de där och hur stor del av internetanvändningen sker numera via mobilen? Trion analyserar vad som är bra med internet och vilka farhågor som oroar. Dessutom avslöjar Måns det allra viktigaste – hur många har hittat kärleken på nätet?

Ekonomijournalistik och digitalisering med Viktor Ström
Nov 03, 2016

Ekonomijournalistik och digitalisering med Viktor Ström

Hur utvecklas ekonomijournalistiken i Sverige? Hur bra är ickenoterade bolag på finansiell kommunikation och hur navigerar man som reporter bland hypade start-up-prognoser? I avsnitt 10 besöker journalisten Viktor Ström från DI Digital IR-podden och berättar om sin syn på digitaliseringen inom näringslivet och hur det påverkar börsmarknaden. Dessutom berättar han hur ofta telefonen ringer om nyhetstips och förklarar hur man ska kontakta honom.

Så använder vi sociala medier 2016
Oct 13, 2016

Så använder vi sociala medier 2016

Vad gör vi i sociala medier idag, vilka kanaler används mest och hur viktigt är sociala medier jämfört med traditionella medier? Måns Jonasson, digital varumärkesexpert på Internetstiftelsen gästar Passion för kommunikation och avslöjar svenskarnas sociala medievanor 2016.