8 steg till användbara insikter
Aug 18, 2021

8 steg till användbara insikter

I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.

Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk
Jun 10, 2020

Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk

Finansinspektionen släppte nyligen en tillsynsrapport där de berättar om erfarenheter från sitt arbete mot marknadsmissbruk under åren 2018–2019.

The ugly truth behind PR’s go-to numbers
Jun 10, 2020

The ugly truth behind PR’s go-to numbers

Vi lever inte längre i en värld där det räcker att slå sig för bröstet och känna sig nöjd om man lyckas hamna på en förstasida i en dagstidning. Som kommunikatör behöver du idag kunna visa vilket värde ditt kommunikationsarbete har på ett helt annat sätt och utvärdera vilka mätpunkter du har nytta av.

Maria Leijon: Så håller vi på Research databasen uppdaterad
Jun 05, 2020

Maria Leijon: Så håller vi på Research databasen uppdaterad

Med en nationell mediedatabas har du möjlighet att med precision skicka ditt pressmeddelande med rätt budskap till rätt mottagare inom ett land.

Livepodd om Folkhälsomyndighetens kommunikationsarbete under corona-pandemin
Jun 02, 2020

Livepodd om Folkhälsomyndighetens kommunikationsarbete under corona-pandemin

Få kommunikationsavdelningar har varit med om en sådan total förändrad arbetsvardag och massivt medietryck som Folkhälsomyndighetens pressavdelning under våren 2020. Hur har det varit att kommunicera från krisens centrum? Det ska vi prata om med Folkhälsomyndighetens presschef Christer Janson i vår livepodd onsdag 17 juni 10.00.

OTC-handel med amerikanska investerare
May 27, 2020

OTC-handel med amerikanska investerare

I detta avsnitt lär vi oss mer om OTC-handel (Over the Counter) i USA, en marknad som svenska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna. Hur funkar det och vad ska man tänka på för att locka amerikanska investerare? Gäst i podden för att berätta om detta är Joe Coveney från OTC Markets som medverkar via länk från New York.

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
May 27, 2020

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée

Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée gästade vår livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
May 20, 2020

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström

Det har blivit dags för ytterligare en livepodcast tillsammans med Cision. Denna gången gästas vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

En bild säger mer än tusen ord
May 07, 2020

En bild säger mer än tusen ord

Fem tips på hur du kan använda bilder för att få ytterligare uppmärksamhet för dina nyheter

Så använder du podcasts i ditt PR-arbete
May 07, 2020

Så använder du podcasts i ditt PR-arbete

Podcasts har kommit för att stanna. I Sverige har antalet lyssningar på poddar ökat stadigt under de senaste åren och under sommaren 2019 lyssnade över 1,9 miljoner människor i åldrarna 16-80 år på podcast under en genomsnittlig vecka (ORVESTO Poddtoppen 2019:2). Det finns alltså en god anledning att överväga podcasts som en del av sin PR-strategi.

Do’s and don’ts enligt journalisten
May 05, 2020

Do’s and don’ts enligt journalisten

Vi har sammanställt en journalists arbetsvecka utifrån deras svar på vilken dag och tid de helst tar emot nyhetstips från företag och organisationer.

12 handfasta tips för att vässa ditt innehåll
May 05, 2020

12 handfasta tips för att vässa ditt innehåll

Sjävla syftet med innehållskapande handlar om att innehållet ska bli uppmärksammat och konsumerat. Med små små justeringar av ditt innehåll kan det ge stor effekt på synligheten och hur väl det plockas upp av sökmotorerna.

Investor Relations i en coronakris
Apr 29, 2020

Investor Relations i en coronakris

Corona-pandemin har skapat global oro på börserna och noterade bolag ställs inför helt nya utmaningar med sin investerarkommunikation. Hur bör man tänka kring kommunikationen i osäkra tider och på vilket sätt kan man kommunicera när vi också ska undvika att träffas? Dessa frågor diskuteras med våra gäster Pia Rosin, IR-expert från H&H och Scandic Hotels IR-chef Henrik Vikström. Podden spelades in tisdag 21 april.

State of the Media 2020
Apr 24, 2020

State of the Media 2020

Cisions globala journalistrapport med deltagare från 15 länder I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar.

Apr 23, 2020

Seminarier och events

Här hittar du såväl kommande som passerade events! I tider då av social distansering försöker vi istället att hitta kreativa lösningar på events så att du ska få inspiration, kunskap och underhållning.

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
Apr 15, 2020

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée

Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Vi har bjudit in kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée till en livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.

Så lyckas du med ditt digitala event
Apr 03, 2020

Så lyckas du med ditt digitala event

På grund av coronautbrottet med dess restriktioner kring sociala kontakter har många event flyttat ut i den digitala världen. Men hur ska man tänka för att lyckas med ett digitalt event? I avsnittet gästas vi bland annat av Nine Muses Festival som grundas av Spotify och av riskkapitalbolaget Verdane som båda, med väldigt kort varsel, nyligen har genomfört digitala event. För att guida oss i hur man lyckas bra med digitala event har vi med oss eventbolaget Cicerons VD Cecilia Sandström i studion.

Expertpanel: IR-kommunikation i kris och på distans
Apr 02, 2020

Expertpanel: IR-kommunikation i kris och på distans

Vi intervjuade tre IR-experter om hur de anser att man bör förhålla sig till dessa nya förutsättningar COVID-19-pandemin samt hur man reglererar förväntningar från kapitalmarknaden.

Maria Frändegård: “Så förbereder du dig för post-corona”
Mar 30, 2020

Maria Frändegård: “Så förbereder du dig för post-corona”

Vi intervjuade Maria Frändegård av Govert för att få hennes perspektiv på hur kommunikationsavdelningar ska hantera den pågående krisen.

Tre kommunikationschefer om internkommunikationen med anledning av COVID-19
Mar 27, 2020

Tre kommunikationschefer om internkommunikationen med anledning av COVID-19

Spridningen av COVID-19 världen över påverkar svenska företag, organisationer och myndigheters internkommunikation då andra frågor kommer upp på agendan och många verksamheter har börjat arbeta från distans.

Carolin Wiken om vikten av en bra equity story
Mar 24, 2020

Carolin Wiken om vikten av en bra equity story

För några veckor sedan fick vi en pratstund med Carolin Wiken, partner på kommunikationsbyrån Paues Åberg, angående vikten av att som noterat bolag kommunicera mer än bara regulatoriskt innehåll och hur man tar fram en bra equity story.