8 steg till användbara insikter
Aug 18, 2021

8 steg till användbara insikter

I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.

Silverstone Grand Prix - Social and traditional Insights
Sep 14, 2021

Silverstone Grand Prix - Social and traditional Insights

Silverstone Grand Prix var ett av de mest kontroversiella av säsongens F1-tävlingar med en hög volym av täckning i traditionell media och väldigt blandade publikreaktioner på sociala medier.

Så skriver du ett pressmeddelande
Sep 09, 2021

Så skriver du ett pressmeddelande

Är du osäker på hur man skriver ett pressmeddelande? I vår guide – Så skriver du ett pressmeddelande – Steg för steg, delar vi med oss av värdefulla tips och råd om hur du bäst skriver ett pressmeddelande. Guiden innehåller de åtta viktigaste sakerna du ska tänka på för att få det genomslag du vill med din pressrelease.

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights
Sep 06, 2021

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights

Under många år ansåg mjukvaruföretaget Adobe att så mycket publicitet som möjligt i alla typer av medier gav bättre affärsresultat. Adobes kommunikationsavdelning ville utvärdera denna PR-strategi för att se om man kunde få ett lika bra resultat, eller bättre, om man istället fokuserade på mer kvalitativa införanden i specifikt utvalda medier. Målet var att effektivisera PR- och mediebevakningsarbetet, och samtidigt utveckla metoden för att mäta avkastningen på PR-investeringarna (ROI).

An Influence framework for PR
Sep 03, 2021

An Influence framework for PR

En fråga som PR- och kommunikationsproffs bör ställa sig är: Vad är påverkan? Om vi vet det kan vi veta vilken eller vilka influencers som skulle passa ett visst projekt – eller om det finns en bättre approach?

E3 2021 Social Insights
Aug 27, 2021

E3 2021 Social Insights

Under juni arrangerades den stora gamingkonferensen #E32021 och i år visade plattformstillverkarna Xbox och Nintendo på starka prestationer - men vem lyckades bäst?

Sju trendsättare inom ESG
Aug 25, 2021

Sju trendsättare inom ESG

Environmental, Social & Governance (ESG) är nyckeltalet på allas läppar. Vi har kikat närmare på sju trendsättare inom ESG. Mätning av hållbara frågor och socialt ansvarstagande har gjorts under en längre tid, så varför börjar investerare plötsligt fråga efter ESG-data nu? Det enkla svaret är att företag med stark och syftesdriven ESG-policy korrelerar väl med positiva finansiella resultat.

Kommunikationstratten
Aug 18, 2021

Kommunikationstratten

Vi har utvecklat en kommunikationstratt för att dela upp specifika områden som PR- och kommunikationsexperter bör fokusera på för att visa upp användbara mätvärden, driva datainformerade beslut och rättfärdiga PR-budgeten för ledningen.

Så lyckas du med din SEO
Aug 11, 2021

Så lyckas du med din SEO

Vad är bra innehåll och hur får man sökmotorerna att hålla med? I korthet handlar det om en måttstock att förhålla sig till som innehållsproducent för att genomgående skapa innehåll som rankas högt av sökmotorerna och förmedlar expertis, auktoritet och pålitlighet. För att långsiktigt lyckas med SEO gäller det att sätta relevansen för besökaren i första rummet och om du lyckas med det kan en bra sökmotoroptimering ge resultat under flera år framöver.

4 Reasons Executive Briefings
Aug 03, 2021

4 Reasons Executive Briefings

Dagens informationsöverflöd gör att ledningsgrupper och beslutsfattare får det allt svårare att hinna reagera och hantera strategiska nyheter än tidigare. När nyheter om varumärket, konkurrenter, partners och kunder flödar in på daglig basis kan flödet lätt börja kännas som ett brus men bland dessa tusentals artiklar finns avgörande innehåll som en ledningsgrupp inte har råd att missa för att hålla konkurrenterna bakom sig.

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
Jul 20, 2021

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd

MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation
Jul 20, 2021

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation

Hur arbetar Svenska Spel med hållbarhet för att motverka spelproblem och vilken roll spelar det svenska föreningslivet i kommunikationen? Lotta Örtnäs, presschef på Svenska Spel, berättar.

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?
Jul 20, 2021

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?

I denna artikel skriver MCL:s jurist Olof Jönsson om viktiga principer att beakta avseende motpartnamn vid offentliggörande av insiderinformation enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).

7 steg för kommunikatörer
Jul 20, 2021

7 steg för kommunikatörer

Journalister får allt mer att göra med färre resurser till hands. Med anledning av detta blir relationen med kommunikatörer allt viktigare eftersom de kan förse journalisten med bra och trovärdigt innehåll. För att lyckas med detta måste kommunikatören skicka rätt innehåll till rätt journalist vid rätt tidpunkt och vägen till att lyckas med detta går genom att ta sig tid att lära känna journalisten.

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020
Jul 08, 2021

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020

Årets vinnare av Allbright-priset är forskningsbolaget BioArctic . Vi har intervjuat Gunilla Osswald, vd Bioarctic, om deras jämställdsarbete och hur det påverkar deras investerarrelationer.

Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar
Jul 02, 2021

Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar

Finansinspektionen (”FI”) har under 2019 granskat hur emittenter uppfyller de formkrav som gäller för insiderförteckningar. MCL:s jurist Annette Schönbeck berättar om hur denna kartläggning kan bidra till lärdomar vid hantering av insiderförteckningar.

Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn
Jul 02, 2021

Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn

I vilken utsträckning behöver noterade bolag återge motpartnamn i sin informationsgivning enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR)? Lär MCL:s gästartikel och läs mer om vår loggbokstjänst, MCLogg

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Jun 30, 2021

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”

Så presenterar Vattenfall sina kvartalsresultat live i studioformat
Jun 30, 2021

Så presenterar Vattenfall sina kvartalsresultat live i studioformat

Hur kommunicerar man bäst sina kvartalsresultat? För Vattenfall är svaret en livesänd presentation där bolagets ledning diskuterar och analyserar resultaten i ett format inspirerat av nyhetssändningar, något som det fanns planer på sedan tidigare men som påskyndades i och med de fysiska restriktionerna pandemin medfört.

Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år
Jun 30, 2021

Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år

Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år

Nadin Vernon om Cision Global Insights
Jun 29, 2021

Nadin Vernon om Cision Global Insights

Vi bad Nadin Vernon, Vice President EMEA – Head of Analysis på Cision, berätta mer om Global Insights. Intervjun återges på engelska.