sep. 01, 2017 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

Visste du att innehåll som kommer från en influencer genererar 11 gånger så mycket ROI (return on investment) som övrig digital marknadsföring? Med det sagt är det inte det lättaste i världen att få de influencers du vill samarbeta med att bli lika begeistrade över dig och ditt varumärke. Alla slåss om influencers uppmärksamhet för att få dem att kommunicera företagens sidor, tjänster och produkter.

Vad ska man då göra för att få den där eftertraktade uppmärksamheten? Det finns en hel del strategier och taktiker att arbeta med och även om det inte är någon garanti på att du når fram genom bruset är det en väldigt bra start. Och vem vet, med ihärdigt slit och bra tålamod kanske du står där som influencer själv någon dag och gassar dig i glansen av uppmärksamhet.

1. Producera bra innehåll

Lika banalt som det må verka, lika viktigt är det att hålla hög kvalitet på din innehållsproduktion. Första steget i ditt kommande samarbete med en influencer är att skriva något som de vill dela vidare till sina läsare. Detta innebär att du dels måste ha värdefull information med men också använda ett korrekt och relevant språk.

2. Beröm influencern

Människor mår bra av att höra någon annan säga något positivt om en. Influencers är människor precis som du och jag, om du har något fint att säga om dem bör du göra det. Förutom att sprida värme och kärlek ökar du även dina chanser att få influencern att dela inlägget.

3. Besök sidorna de besöker

Låt oss säga att du vill attrahera en framgångsrik influencer och du ser att personen i fråga regelbundet delar och gillar inlägg från specifika sajter. Om du lyckas få in ditt varumärke och dina artiklar på de plattformarna kommer du bokstavligt talat hamna rakt framför näsan på influencern och öka dina chanser till ett samarbete.

Denna metod är effektiv, oavsett vad affärsmålet är. Se till att strategiskt positionera dig på platser där influencers figurerar för att uppmuntra dem att sprida ditt innehåll.

4. Använd vetenskapliga resonemang

Genom att addera lite statistik och vetenskaplig fakta i dina artiklar ökar du sannolikheten för delningar. Siffror är lätta att kommunicera kortfattat och om influencern kan få några välpaketerade tips är det mer troligt att den delar ditt inlägg och citerar dig. Denna strategi ger din plattform mycket kredibilitet och du upplevs som trovärdig, något du senare kan kapitalisera på när folk ser dig som branschledande.

5. Bilder!

När det kommer till delningar på sociala medier är bilder A och O. Tweets som inkluderar bilder ger 150 % mer retweets än de som bara innehåller text, precis som att pressmeddelanden ger 40 % mer visningar om de inkluderar en bild och inte bara har text. Med det sagt kan du inte slänga upp vad som helst och invänta delningarna. Du måste använda en högupplöst bild vars motiv har en naturlig koppling till artikeln.

6. @tagga influencern

Var inte rädd för att interagera med influencern och tagga den i sociala medier. Har personen i fråga inspirerat dig till att skriva ett inlägg kan du exempelvis författa en tweet i den här stilen:

”Hej @influencer – gå in och läs artikeln du inspirerade mig till att skriva när jag såg dig tala häromdagen”

Var så specifik du kan och glöm inte att nämna dem vid namn. Det är inte säkert att de retweetar ditt inlägg men otvivelaktigt kommer de att se det och bilda en uppfattning om ditt varumärke. Ha tålamod, det kan ta dit innan den riktiga interaktionen väl sätter igång.

7. Dela deras grejer

Snåla inte med att retweeta och dela influencerns inlägg på olika sociala medieplattformar. Sociala medier handlar om ett givande och tagande och om du stryker någon medhårs ökar sannolikheten att du får samma behandling tillbaka. Viktigt är att inte se det som en direkt transaktion där du retweetar något och sedan förväntar dig resultat direkt. Se det som att du gång på gång fyller på karmakontot och för eller senare kommer bra saker att hända.

8. Be influencern att gästblogga

Har din blogg en respektabel läsarskara? Om du kan garantera ny trafik till influencerns plattformar och era hjärtefrågor är något sånär relaterade kan du höra dig om ett eventuellt gästblogginlägg eller en intervju.

Med allra största sannolikhet kommer personen sedan posta inlägget i sina sociala medier och dela det med sina följare, något som naturligtvis driver trafik tillbaka till din hemsida. Dessutom etablerar du ditt varumärke hos följarna.

9. Erbjud dig att sponsra inlägg

Influencers är som sagt människor de också och det betyder att de behöver pengar för att ställa mat på bordet. Sociala medieinfluencers vet mer om detta än andra, de har blivit stora just på grund av deras hårda arbete och förmågan att marknadsföra sig själva.

Det är med andra ord inte stigmatiserat eller farligt att på ett ärligt sätt fråga rakt ut vad de tar för att publicera sponsrat innehåll. Se bara till att följa de etiska riktlinjerna för publicering i social medier och se till att tydligt annonsmarkera inlägget för att undvika trubbel.

Här kan du läsa mer om annonsmärkning i bloggar och på sociala medier.

Källa: Cision US

Tags : PR-tips

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com