nov. 21, 2018 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

I denna lilla bloggserie kommer vi att publicera intervjuer med de fem finalisterna till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som kommer att delas ut den 22 november på den årliga Spinn-galan. Tidigare har vi pratat med André Assarsson, Karin BäcklundSimon Strand och Brit Stakston

Vår sista nominerade har, precis som Brit, varit nominerad samtliga gånger till Cision PR Influencer Award och är med andra ord en väldigt erfaren aktör på PR-scenen. Deeped Niclas Strandh, som jobbar som planner på JMW Golin, valde omfamna poddformatet när han skulle svara på våra frågor och skickade över en liten kortpodd där han har ordet fritt. Antingen lyssnar du på hans ljudhälsning nedan eller så läser du den skriftliga versionen här i artikeln.

Deepeds svar i poddform: 

 

];

Än en gång placerar du dig bland de fem främsta när vi rankar de mest inflytelserika PR-konsulterna! Vad är hemligheten och framgångsreceptet?

Dels tror jag att det handlar om att jag har gjort detta väldigt länge. Om man har en bra back-katalog sedan tidigare ger det bra synlighet när man gör nya saker. Sen älskar jag det jag gör, jag är passionerad och extremt nyfiken i allt, vilket gör att jag alltid testar nya saker. När jag och Sara började podda såg vi till att ha rätt grejer och sen testade vi det bara.

Om man vill jobba med kommunikation tror jag att det är viktigt att hela tiden använda sig själv som testbänk – våga gå in i de nya kanalerna som kanske känns tråkiga för att förstå vad det handlar om. Jag tror att det är så enkelt att sharing is caring fortfarande 2018 – man måste stöta och blöta sina idéer med andra för att lyckas.

Hur arbetar du med digital PR för att bygga ditt personliga varumärke?

Det utgår alltid från vad jag faktiskt är intresserad av, vad som är min passion. Jag älskar teknik, jag älskar det digitala och sociala medier. Det finns fortfarande så mycket vi inte utnyttjar och använder när det gäller framförallt mer professionell kommunikation i sociala medier. Digital PR för mig handlar om att bejaka min passion och viljan att berätta om det.

Vilka kommunikationstrender ser du som viktiga för 2019?

Förutom att jag är otroligt nyfiken, intresserad och fascinerad av den utvecklingen som sker i Kina runt WeChat, runt den nya mobila transaktionsekonomin tror jag självklart att vi på riktigt kommer att se en förändring av hur landskapet ser ut. Stories kommer att vara jätteviktigt, har man inte testat det eller tittat på det borde man börja göra det. Stories är antagligen det nya flödet och den nya newsfeeden. Vi kommer se en förändring i newsfeeden som innebär att Facebook också i sig kommer att satsa på stories, det tror jag är den ena kommunikationstrenden.

Jag tror också att vi kommer att se ett smartare sätt att jobba med Influencers – helt enkelt att vi kommer att hitta en bra mix och synergier mellan att jobba med stora för att få bra reach och att jobba med micro för att få högt engagemang. Det är lätt att det blir antingen eller i dagsläget och jag tror att vi måste jobba mycket smartare med det. Ett exempel är att utnyttja interna influencers på ett nytt sätt. Det är kanske fel att vi ofta tala om interna experter eftersom det exkluderar så många, en intern influencer kan vara en engagerad anställd som faktiskt brinner för det den gör.

Att förstå och utnyttja dark social kommer att bli viktigt. Ett problem när vi pratar om dark social, dark post eller dark ads är att det känns som att det handlar om något olagligt eller oetiskt. Det är ju inte så, det handlar bara om att det är dolt, vi ser inte längre och därför blir det väldigt svårt att mäta det som delas. Jag tillhör dem som flaggar för webbens död, webben kommer allt mer att handla om funktion och information och allt mindre om inspiration. Den kommer att behöva renodlas mycket mer mot konvertering men också utmanas av sociala medier och andra appar som kan konvertera direkt. Detta tar jag med mig mycket från Kina där webben har blivit helt ointressant till förmån för microappar och microsidor i WeChat där konverteringar sker direkt på plats.

Vem vinner Cision PR Influencer Award 2018?

Det där är en jätteknepig fråga. Jag och Brit har ju vunnit varsin gång och båda har varit nominerade varje år så om någon av oss vinner skulle det bli första gången någon vinner för andra gången. Samtidigt tycker jag att den här gången är det nog Karin Bäcklunds tur att vinna. Hon gör den fantastiska podden Uppstickarna, hon jobbar med sina olika projekt, hon har precis startat en egen liten byrå och hon har varit med hela tiden hon med. Hon tillhör den lilla kategorin som har hållit oss fast och inte ger oss. Självklart kommer jag att bli vansinnigt glad och stolt om jag skulle vinna, jag skulle gratulera Brit om hon vinner för andra gången för det är hon väl värd. Simon och André – självklart jätteroligt men jag skulle bli otroligt glad om Karin vinner.

Mer om Spinn:

Nyfiken på vilka de andra i topp 5  är? Läs mer om dem här.

Här kan du läsa mer om vilka som i ett tidigare skede blev nominerade till topp 20.

Missa inte intervjun med fjolårets vinnare Viktor Frisk - läs den här!

Tags : Podd & Event

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com