State of the Media 2025 - Fokus Sverige
Cisions State of the Media 2025 - Fokus Sverige är rapporten som fokuserar särskilt på de svenska journalisteranas svar. Lär dig om journalisternas stora utmaningar, deras hållning till AI och hur de ser på relationen till kommunikatörer. Ladda ned rapporten för exklusiva insikter och konkreta tips till dig som arbetar med PR och komnunikation.
Cision i Almedalen 2016
Bolagsstyrning och ansvarsfullt ägande med Carina Lundberg Markow
Avsnitt sju av IR-podden gästas av Carina Lundberg Markow som är chef för ansvarsfullt ägande på Folksam. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre talar de om hur Folksam arbetar som institutionell ägare med bolagsstyrning. Det diskuteras även mycket kring miljö, etik, skatter, transparens och vikten av ett samhällsansvar samt hur makten hos konsumenterna ökar. Vilka frågor har Folksam fått in som de tittat extra mycket på och vilka områden måste bolagen bli bättre på? Det talas även om utmaningar när det gäller ägarstyrning och ägaransvar.
“Alla twittrande börs-vd:ar är vinnare”
Vi pratade med Mikael Zillén, vd för Box Communications
Journalister och kommunikatörer- Sveriges sämsta kärleksrelation?
I årets upplaga av Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning står det klart att kommunikatörerna är långt mer förälskade i journalisterna än vice versa.
Att driva opinion i sociala medier
I avsnitt 24 av Passion för kommunikation får studion besök av den borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell. Rebecca berättar hur hon driver opinion i sociala medier och hur bloggen fungerar som hub i hennes digitala närvaro. Dessutom avslöjar hon hur hon bemöter de kommentarer från känslorna hon väcker på Twitter. Vidare diskuterar trion i studion det politiska bloggandet i Sverige, vilka opinionsbildare det finns på nätet och vilka som har förmågan att påverka. Hur viktigt är det personliga varumärket och måste man brinna för det man gör?
DNs kreativa chef hoppar av – tror på tuffare tider
DNs kreativa chef Rickard Frank slutar för att starta byrå. På väg ut från skrapan i Marieberg ger han sin bild av medieutvecklingen.
Björn Borg – en story om konsten att våga
Björn Borg är varumärket sprunget ur storyn om en outsider till tennisspelare som utan större resurser slog sig fram till den globala toppen med en enkel metod: satsa allt på varje match och vinn.
Bonniers digitala transformation
Anders Eriksson, chef för Bonniers business to business-medier (b2b) får som huvuduppgift att dra papperstidningarna genom den digitala transformationen.
Nicole Soraya: “Idag är jag totalt hooked i polarhundsvärlden”
Nicole Soraya, som driver bloggen ”Raxeira’s”, är den här månaden med på vår topplista över de främsta hundbloggarna.
Göteborgsposten satsar offensivt på webben
Hur arbetar Sveriges stora tidningsredaktioner med sina hemsidor? Beaconomist gör nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter.
Cision rankar: Hundbloggar
Den här månaden har vi rankat de tio främsta bloggarna som skriver om människans bästa vän; nämligen hundbloggar!
När är det okej att publicera bilder på personer utan att fråga?
Hur funkar människor och bilder i content marketing? Christina Nylander, förbundsjurist för Sveriges Kommunikationsbyråer har svaret.
Så kommunicerar du med unga idag
Passion för kommunikation får i avsnitt 23 besök av Katarina Graffman, som är antropolog och expert på ungas mediebeteenden. Avsnittet fokuserar på hur vi kommunicerar till unga idag och vilka fallgropar företagen hamnar i när de försöker nå den målgrupp som har kommit att kallas Generation Z och Millennials. Digitaliseringen är den stora brytpunkten, men vad innebär den för Gen Z och Millennials medievanor? Hur gör man med en generation där identiteter formas av en helt och hållet digital verklighet? I avsnittet berättar Generation Z även själva om sina medievanor och hur deras digitala liv ser ut. Hur bra är de egentligen på att ta till sig information och vilken information swipear de omedelbart bort?
Vad händer på Aftonbladet.se?
Beaconomist har pratat med Andreas Aspegren, chef för Aftonbladet.se.
Han drar lyssnare till NCCs podcast
Den förra Centerpolitikern Per Ankersjö drar igång en podcast om stadsbyggnadsfrågor med byggbolaget NCC som finansiär.
Corporate Communications och IR-konsultens roll med Martin Petersson
I avsnitt sex av IR-podden får studion besök av Martin Petersson, VD för Hallvarsson & Halvarsson group, som numera är Sveriges största kommunikationskonsultföretag. Fokus för avsnittet är corporate communications i allmänhet och IR-konsultens roll i synnerhet. Hur ser samarbetet mellan beställare och konsulter ut idag, vilka tjänster är det beställaren efterfrågar och vilka utmaningar finns det? Trion i studion pratar också om vad IR-chefen har för roll, hur man gör för att få ett bra samarbete med sin konsult och hur viktigt det är att ha en Equity story man kan leva upp till.
Hur jobbar Sydsvenskans webbredaktion?
Beaconomist nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter. Först ut är Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se.
Linda Hallberg: “Jag levererar inspirerande bilder som får folk att använda mer färg i vardagen”
Vi sökte upp Linda Hallberg, som driver den strålande skönhetsbloggen ”lindahallberg.se”, för att ställa några frågor om hennes liv som Skandinaviens största skönhetsbloggare.
Maersk säljer containertransporter med sociala medier
Davina Rapaport av globala rederijätten Maersk Line berättar hur sociala medier kan driva försäljning av containertransporter till havs.
Cision rankar: Skönhetsbloggar
Vi har rankat Sveriges mest populära skönhetsbloggar, som drivs av personer med stor passion kring allt som rör skönhet.