State of the Media 2025 - Fokus Sverige
sep. 18, 2025

State of the Media 2025 - Fokus Sverige

Cisions State of the Media 2025 - Fokus Sverige är rapporten som fokuserar särskilt på de svenska journalisteranas svar. Lär dig om journalisternas stora utmaningar, deras hållning till AI och hur de ser på relationen till kommunikatörer. Ladda ned rapporten för exklusiva insikter och konkreta tips till dig som arbetar med PR och komnunikation.

Film som driver opinionsbildning
apr. 13, 2016

Film som driver opinionsbildning

I avsnitt 22 av Passion för kommunikation får vi besök av dokumentärfilmaren och journalisten Oscar Hedin, som driver filmbolaget Film and Tell. Filmbolaget gör dokumentärer som ska åstadkomma positiva samhällsförändringar och i avsnittet berättar Oscar mer om hur han gör film som både förändrar lagar och blir guldbaggenominerade. Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason talas det även om den digitala revolutionen, att vi befinner oss i en tid där företag kan ta en ny roll och att man måste skärskåda sig själv på ett helt annat sätt idag för att lyckas med sina affärer. Det diskuteras även hur Film and Tell arbetar med företag som vill vara med i en förändring till det bättre och vilka utmaningar som finns.

3 tips om hur du fångar läsarnas intresse på webben
apr. 07, 2016

3 tips om hur du fångar läsarnas intresse på webben

Charlotta Munter, pr-konsult och ansvarig för Westanders kurs Skriv för webben, ger sina tre bästa webbtips.

Så blir du bättre på konvertering
apr. 07, 2016

Så blir du bättre på konvertering

Sam Hirbod, chef för digital marknadsföring på Knowit, har svaret på dina frågor om konvertering.

Johannes Maxweller: “Jag skriver kanske sånt som många andra män inte säger högt”
mars 29, 2016

Johannes Maxweller: “Jag skriver kanske sånt som många andra män inte säger högt”

Den omtyckta bloggen ”Pappabloggen” drivs av Johannes Maxweller.

Cision rankar: Pappabloggar
mars 22, 2016

Cision rankar: Pappabloggar

Den här månaden har vi rankat 10 inspirerande bloggar skrivna av pappor.

Hur du hanterar kritikstormar på Facebook
mars 16, 2016

Hur du hanterar kritikstormar på Facebook

Passion för kommunikation får i avsnitt 21 besök av Emma Blom, VD på sociala medierbyrån Social Industries. Temat för avsnittet är hantering av kritikstormar och negativ respons på Facebook. Vad är en kris i sociala medier och vilka kriser är det som blir virala? Hur illa är det egentligen att trollen vaknar? Åsa Melin Mandre, Alexander Mason och Emma Blom diskuterar vilka typer av kriser det finns och vilka nya nätverk och funktioner som håller på att växa fram. Trion pratar också om hur viktigt det är att bli mer personlig i sina meddelanden med hjälp av olika chattfunktioner.

Cecilia Ketels: “Många utländska investerare ser positivt på den svenska marknaden”
mars 16, 2016

Cecilia Ketels: “Många utländska investerare ser positivt på den svenska marknaden”

Vi ville veta mer om hur det är att arbeta med Investor Relations i livsmedelsbranschen och tog kontakt med Cecilia Ketels, Head of Investor Relations på börsnoterade Axfood AB.

En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist
mars 11, 2016

En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist

I det femte avsnittet av IR-podden får studion besök av en av Sveriges mest inflytelserika finansanalytiker och börsjournalister, Peter Malmqvist, som idag är chefsanalytiker på Remium. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre, berättar Peter Malmqvist om sin syn på företagens IR-arbete och analytikerns roll idag. Hur kan man tjäna bra med pengar som analytiker och hur blir du betraktad som en bra analytiker? Det talas även mycket om analytikermassage, vilka knep analytiker har för att få tillgång till exklusiv information samt vad som är schysst insiderinformation. Dessutom diskuteras det kring årsredovisningar och kvartalsrapporter.

Vad ska man tänka på innan man sponsrar en bloggare, Christel Rockström?
mars 04, 2016

Vad ska man tänka på innan man sponsrar en bloggare, Christel Rockström?

Christel Rockström, delägare i advokatbyrån Wistrand och sakkunnig inom medie- och marknadsrätt, förklarar hur företag kan sponsra bloggare – med lagen på sin sida.

Sofia Sjöström: “Jag har varit öppen med min egen utbrändhet och vill vara en medmänniska, inte någon ‘träningsexpert'”
feb. 25, 2016

Sofia Sjöström: “Jag har varit öppen med min egen utbrändhet och vill vara en medmänniska, inte någon ‘träningsexpert'”

Sofia Sjöström driver den populära bloggen ’PT-Fia’ som hamnade högst upp på vår bloggtopplista över PT-bloggar den här månaden.

Cision rankar: PT-bloggar
feb. 24, 2016

Cision rankar: PT-bloggar

Den här månaden har vi rankat bloggar inom personlig träning där det delas med sig av träning, mat och en hälsosam livsstil.

Bonnierförlagens offensiva satsning på kommunikation
feb. 17, 2016

Bonnierförlagens offensiva satsning på kommunikation

Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
feb. 16, 2016

Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning

I avsnitt 20 av Passion för kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre besök av Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör för Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess. Hur organiserar man om en hel kommunikationsavdelning för att möta det nya medielandskapet? Jenny berättar hur Bonnierförlagen går tillväga för att riva gamla silos och göra plats för en ny integrerad kommunikationsavdelning rustad för de utmaningar den digitala utvecklingen innebär.

Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp
feb. 12, 2016

Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp

Hur ska man bära sig åt för att lyckas med sin annonsering på Facebook och Instagram? Är det någon skillnad på att boosta egna poster och att göra kampanjer i Ads manager? Hur implementerar man pixel-verktyget på mest effektivt sätt? Passion för kommunikation får i det 30:de avsnittet besök av Albin Stööp, expert på annonsering på Facebook och grundare av företaget Zalster. Tillsammans går trion igenom olika annonsverktyg och utarbetar den ultimata guiden för hur du ska gå tillväga för att lyckas med din annonsering på Facebook och Instagram. Albin berättar om Facebooks nya annonsverktyg och samtalet kommer att kretsa mycket kring hur man identifierar och når sin målgrupp. Såväl pixlar som tvillingmålgrupper diskuteras när PFK tar sig an detta mycket aktuella ämne.

Så fixar du bra content- 6 tips
feb. 12, 2016

Så fixar du bra content- 6 tips

Tips på hur du hottar upp ditt content

Marcus Stenberg: “Jag drogs till bokbloggarmaffian som twentysomething på samma sätt som tonåringar dras till subkulturer”
jan. 27, 2016

Marcus Stenberg: “Jag drogs till bokbloggarmaffian som twentysomething på samma sätt som tonåringar dras till subkulturer”

Vi ställde några frågor till Marcus Stenberg, som är en av fem bloggare för Bokhora.

Cision rankar: Bok- och litteraturbloggar
jan. 26, 2016

Cision rankar: Bok- och litteraturbloggar

Den här månaden har vi rankat bloggar om böcker och litteratur.

Inga Lundberg: “Svenska och svenskrelaterade bolag noterade på Nasdaq Stockholm har generellt ett gott rykte bland investerare”
jan. 20, 2016

Inga Lundberg: “Svenska och svenskrelaterade bolag noterade på Nasdaq Stockholm har generellt ett gott rykte bland investerare”

Hur fungerar IR-arbetet i online gambling-branschen? Inga Lundberg är Head of Investor Relations och Media Relations på Unibet Group, ett av Europas största bolag i online gambling-industrin.

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
jan. 19, 2016

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning

I avsnitt 19 får poddstudion besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i studion om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar tillsammans samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.

Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
dec. 15, 2015

Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015

I avsnitt 18 av Passion för kommunikation sätter sig Åsa Melin Mandre och Alexander Mason bakom ratten och beger sig mot Falun för att träffa årets vinnare av Cision PR Influencer Award, Deeped Niclas Strandh. Deeped är Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i sociala medier, han är prästen som blev kommunikationsproffs, och han är sociala medier-gurun som till och med döpt om sig till sitt internetnamn. Vi får möta Deeped på byrån United Power där han berättar om hur det känns att vinna årets CPRIA, vad det har betytt för honom och om resan från kyrkan till kommunikationseliten. Deeped berättar även vilka kanaler han är mest aktiv i och varför, samt vilken strategi han har inom de olika kanalerna.