Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten
Oct 15, 2020

Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten

Den 22 oktober är det åter dags för livepodd på vår Facebooksida och den här gången är det amerikanska valet i medierna som står på agendan. Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Inflytande, politik och digital makt med Alice Teodorescu
Sep 27, 2016

Inflytande, politik och digital makt med Alice Teodorescu

Alice Teodorescu, politisk redaktör och chef för ledarsidan på Göteborgsposten gästar Passion för kommunikation för att prata digitalt inflytande och vem det är som har makten inom politisk opinionsbildning idag. Alice delar med sig om hur den politiska debatten utvecklas på digitala nyhetssajter och i sociala medier och diskuterar vem det faktiskt är som påverkar den politiska debatten online och hur du gör för att nå dem.

Trender inom årsredovisningar med Maria Hanell
Sep 08, 2016

Trender inom årsredovisningar med Maria Hanell

I avsnitt nio av IR-podden står årsredovisningar i fokus och gäst i studion är Maria Hanell, chef för Finansiell rapportering på Hallvarsson & Halvarsson. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre, berättar Maria Hanell vilka trenderna är inom årsredovisningar, vilka krav som finns inom området och vilka delar i årsredovisningen som är mest utmanande. Det diskuteras även kring den digitala utvecklingen av årsredovisningar och det tipsas om hur man ska marknadsföra sin årsredovisning på webben på bästa sätt.

Framtidens kompetenser inom kommunikation
Aug 18, 2016

Framtidens kompetenser inom kommunikation

Avsnitt 26 av Passion för kommunikation gästas av Karin Netzell, affärsutvecklare på konsult- och rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg. Vad behöver man ha som arbetssökande för att sticka ut och vara het på arbetsmarknaden? Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre pratar trion även om organisationsstruktur, vilka beteendekompetenser som efterfrågas och vilka som är framtidens yrken. Hur ser utvecklingen inom kommunikationsjobben egentligen ut? Avsnittet bjuder också på många bra tips både till arbetsgivaren och till sökaren.

Digital företagskommunikation med Günther Mårder
Aug 15, 2016

Digital företagskommunikation med Günther Mårder

I avsnitt åtta av IR-podden gästas studion av Günther Mårder, VD för Företagarna och en av de största digitala makthavarna inom finanssektorn. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre diskuteras det digital företagskommunikation och vilka möjligheter det ger. Det tipsas om vilket innehåll som fungerar bra online med fokus på Investor Relations och Günther delar med sig om hur han byggt upp sin stora följarbas i sociala medier. Han berättar även om #företagarpodden och ger tips på hur man bygger en framgångsrik podcast.

Journalistens roll idag med Emanuel Karlsten
Jul 05, 2016

Journalistens roll idag med Emanuel Karlsten

I avsnitt 25 av Passion för kommunikation får vi besök av journalisten Emanuel Karlsten. Hur ser journalistens roll ut idag och hur viktiga är medierna för oss kommunikatörer? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason pratar trion om Cisions årliga journalist- och kommunikatörsundersökning och vilka åsikter, tankar och slutsatser Emanuel har kring denna. De talar även om influencers, journalistikens uppgift och det nya ekosystemet för information som växter fram. De avslutar med att berätta vilka vanliga fallgropar som kommunikatörer gör samt ger tips på hur man kan förbättra sina journalistkontakter.

Bolagsstyrning och ansvarsfullt ägande med Carina Lundberg Markow
Jun 16, 2016

Bolagsstyrning och ansvarsfullt ägande med Carina Lundberg Markow

Avsnitt sju av IR-podden gästas av Carina Lundberg Markow som är chef för ansvarsfullt ägande på Folksam. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre talar de om hur Folksam arbetar som institutionell ägare med bolagsstyrning. Det diskuteras även mycket kring miljö, etik, skatter, transparens och vikten av ett samhällsansvar samt hur makten hos konsumenterna ökar. Vilka frågor har Folksam fått in som de tittat extra mycket på och vilka områden måste bolagen bli bättre på? Det talas även om utmaningar när det gäller ägarstyrning och ägaransvar.

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2016
Jun 09, 2016

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2016

Cision genomför årligen en journalist- och kommunikatörsundersökning i syfte att kartlägga arbetssätt och utmaningar i dessa yrkesroller samt skapa en bättre förståelse mellan journalister och kommunikatörer.

Att driva opinion i sociala medier
Jun 08, 2016

Att driva opinion i sociala medier

I avsnitt 24 av Passion för kommunikation får studion besök av den borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell. Rebecca berättar hur hon driver opinion i sociala medier och hur bloggen fungerar som hub i hennes digitala närvaro. Dessutom avslöjar hon hur hon bemöter de kommentarer från känslorna hon väcker på Twitter. Vidare diskuterar trion i studion det politiska bloggandet i Sverige, vilka opinionsbildare det finns på nätet och vilka som har förmågan att påverka. Hur viktigt är det personliga varumärket och måste man brinna för det man gör?

 Så kommunicerar du med unga idag
May 10, 2016

Så kommunicerar du med unga idag

Passion för kommunikation får i avsnitt 23 besök av Katarina Graffman, som är antropolog och expert på ungas mediebeteenden. Avsnittet fokuserar på hur vi kommunicerar till unga idag och vilka fallgropar företagen hamnar i när de försöker nå den målgrupp som har kommit att kallas Generation Z och Millennials. Digitaliseringen är den stora brytpunkten, men vad innebär den för Gen Z och Millennials medievanor? Hur gör man med en generation där identiteter formas av en helt och hållet digital verklighet? I avsnittet berättar Generation Z även själva om sina medievanor och hur deras digitala liv ser ut. Hur bra är de egentligen på att ta till sig information och vilken information swipear de omedelbart bort?

Corporate Communications och IR-konsultens roll med Martin Petersson
Apr 28, 2016

Corporate Communications och IR-konsultens roll med Martin Petersson

I avsnitt sex av IR-podden får studion besök av Martin Petersson, VD för Hallvarsson & Halvarsson group, som numera är Sveriges största kommunikationskonsultföretag. Fokus för avsnittet är corporate communications i allmänhet och IR-konsultens roll i synnerhet. Hur ser samarbetet mellan beställare och konsulter ut idag, vilka tjänster är det beställaren efterfrågar och vilka utmaningar finns det? Trion i studion pratar också om vad IR-chefen har för roll, hur man gör för att få ett bra samarbete med sin konsult och hur viktigt det är att ha en Equity story man kan leva upp till.

Film som driver opinionsbildning
Apr 14, 2016

Film som driver opinionsbildning

I avsnitt 22 av Passion för kommunikation får vi besök av dokumentärfilmaren och journalisten Oscar Hedin, som driver filmbolaget Film and Tell. Filmbolaget gör dokumentärer som ska åstadkomma positiva samhällsförändringar och i avsnittet berättar Oscar mer om hur han gör film som både förändrar lagar och blir guldbaggenominerade. Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason talas det även om den digitala revolutionen, att vi befinner oss i en tid där företag kan ta en ny roll och att man måste skärskåda sig själv på ett helt annat sätt idag för att lyckas med sina affärer. Det diskuteras även hur Film and Tell arbetar med företag som vill vara med i en förändring till det bättre och vilka utmaningar som finns.

Hur du hanterar kritikstormar på Facebook
Mar 17, 2016

Hur du hanterar kritikstormar på Facebook

Passion för kommunikation får i avsnitt 21 besök av Emma Blom, VD på sociala medierbyrån Social Industries. Temat för avsnittet är hantering av kritikstormar och negativ respons på Facebook. Vad är en kris i sociala medier och vilka kriser är det som blir virala? Hur illa är det egentligen att trollen vaknar? Åsa Melin Mandre, Alexander Mason och Emma Blom diskuterar vilka typer av kriser det finns och vilka nya nätverk och funktioner som håller på att växa fram. Trion pratar också om hur viktigt det är att bli mer personlig i sina meddelanden med hjälp av olika chattfunktioner.

En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist
Mar 11, 2016

En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist

I det femte avsnittet av IR-podden får studion besök av en av Sveriges mest inflytelserika finansanalytiker och börsjournalister, Peter Malmqvist, som idag är chefsanalytiker på Remium. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre, berättar Peter Malmqvist om sin syn på företagens IR-arbete och analytikerns roll idag. Hur kan man tjäna bra med pengar som analytiker och hur blir du betraktad som en bra analytiker? Det talas även mycket om analytikermassage, vilka knep analytiker har för att få tillgång till exklusiv information samt vad som är schysst insiderinformation. Dessutom diskuteras det kring årsredovisningar och kvartalsrapporter.

Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
Feb 17, 2016

Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning

I avsnitt 20 av Passion för kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre besök av Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör för Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess. Hur organiserar man om en hel kommunikationsavdelning för att möta det nya medielandskapet? Jenny berättar hur Bonnierförlagen går tillväga för att riva gamla silos och göra plats för en ny integrerad kommunikationsavdelning rustad för de utmaningar den digitala utvecklingen innebär.

Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp
Feb 13, 2016

Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp

Hur ska man bära sig åt för att lyckas med sin annonsering på Facebook och Instagram? Är det någon skillnad på att boosta egna poster och att göra kampanjer i Ads manager? Hur implementerar man pixel-verktyget på mest effektivt sätt? Passion för kommunikation får i det 30:de avsnittet besök av Albin Stööp, expert på annonsering på Facebook och grundare av företaget Zalster. Tillsammans går trion igenom olika annonsverktyg och utarbetar den ultimata guiden för hur du ska gå tillväga för att lyckas med din annonsering på Facebook och Instagram. Albin berättar om Facebooks nya annonsverktyg och samtalet kommer att kretsa mycket kring hur man identifierar och når sin målgrupp. Såväl pixlar som tvillingmålgrupper diskuteras när PFK tar sig an detta mycket aktuella ämne.

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
Jan 19, 2016

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning

I avsnitt 19 får poddstudion besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i studion om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar tillsammans samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.

Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
Dec 16, 2015

Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015

I avsnitt 18 av Passion för kommunikation sätter sig Åsa Melin Mandre och Alexander Mason bakom ratten och beger sig mot Falun för att träffa årets vinnare av Cision PR Influencer Award, Deeped Niclas Strandh. Deeped är Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i sociala medier, han är prästen som blev kommunikationsproffs, och han är sociala medier-gurun som till och med döpt om sig till sitt internetnamn. Vi får möta Deeped på byrån United Power där han berättar om hur det känns att vinna årets CPRIA, vad det har betytt för honom och om resan från kyrkan till kommunikationseliten. Deeped berättar även vilka kanaler han är mest aktiv i och varför, samt vilken strategi han har inom de olika kanalerna.

Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
Nov 20, 2015

Bakom kulisserna hos Spinnjuryn

I avsnitt 17 av Passion för Kommunikation får poddstudion finbesök av tre medlemmar från PR-tävlingen Spinn. Poddens egen Alexander Mason är en av jurymedlemmarna, och med sig har han ekonomiprofessorn Micael Dahlén från Handelshögskolan samt journalisten Rolf van den Brink från Dagens Opinion. Vad är Spinn för tävling egentligen? Vilka mål och kategorier finns med och vilka förändringar har gjorts i år? Juryn diskuterar målgruppen för Spinn och svarar på frågan om vad som krävs för att ta hem guldet. Det spoilas även vilka kategorier och bidrag som juryn gillar bäst i år och vilka som stack ut lite extra.

Entreprenörsbolagens IR-arbete med Peter Gönczi
Nov 17, 2015

Entreprenörsbolagens IR-arbete med Peter Gönczi

I avsnitt 4 får poddstudion besök av Aktietorgets VD Peter Gönczi som tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre pratar om entreprenörsbolagens IR-arbete. Hur ska man som litet snabbväxande bolag arbeta för att få den uppmärksamhet man förtjänar från investerare, aktieanalytiker och börsreportrar? Med utgångspunkt i hur Aktietorget arbetar förklarar Peter Gönzci hur långsiktigt tänkande gynnar bolagen och vad som är skillnaden mellan Corporate Finance och IR-rådgivare. Dessutom diskuteras kapitalförsörjning, noteringsprocessen och AP-fonderna

Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
Nov 12, 2015

Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen

Passion för kommunikation får i avsnitt 16 besök av både Martin Wettergren från Whispr group, och Jeremy Thompson, ordförande i AMEC och Europachef för Cision. Temat för avsnittet är medieanalys och digitalisering – Hur utvärderar man sitt kommunikationsarbete i takt med digitaliseringen?