State of the Media 2024 | Fokus Sverige
sep. 17, 2024

State of the Media 2024 | Fokus Sverige

Cisions rapport State of the Media 2024 är en undersökning bland svenska och internationella journalister. Den ger dig insikter i journalisternas utmaningar och prioriteringar. Dessutom får du tips kring hur du som kommunikatör kan förbättra dina journalistrelationer. Läs rapporten och få hjälp med hur du blir en värdefull källa för journalisterna!

Fallgropar att undvika när du arbetar med Investor Relations
sep. 15, 2022

Fallgropar att undvika när du arbetar med Investor Relations

Med så många faktorer att beakta, och så mycket som står på spel, måste IR-avdelningar vara noggranna för att undvika snedsteg som kan förhindra förmågan att nå sina mål. Vi listar fyra av de vanligaste fallgroparna inom IR-kommunikation – och hur du undviker dem.

5 viktiga frågor State of the Media 2022: Fokus Sverige besvarar
sep. 09, 2022

5 viktiga frågor State of the Media 2022: Fokus Sverige besvarar

Lägg ifrån dig tarot-korten, stoppa undan spåkulan och släpp tanken på att fråga Siri. Svaren på flera frågor många kommunikatörer i Sverige brottas med dagligen hittar du i vår nya rapport State of the Media 2022: Fokus Sverige.

Så lyckas du med dina journalistrelationer
sep. 01, 2022

Så lyckas du med dina journalistrelationer

Hur gör man en bra nyhet, hur får du journalisten att vilja skriva om den och vad gör du när journalisten vill granska er verksamhet? Vi gästas av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion samt Anna Trane, Head of Corporate Communication & IR på Klövern med bakgrund som journalist.

State of the Media 2022 | Sverige
aug. 29, 2022

State of the Media 2022 | Sverige

I Cisions globala journalistrapport State of the Media 2022 får du insikter i vilka utmaningar som är mest överhängande för journalisterna, deras högsta prioriteringar och var kommunikatörer kan göra för att förbättra relationen med medierepresentanter. Läs rapporten och lär dig hur bäst fångar journalisternas uppmärksamhet och blir en värdefull källa!

Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Spanien
aug. 23, 2022

Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Spanien

Rubén Marcos från spanska nyhetsbyrån Europa Press presenterar en genomgång av det spanska medielandskapet, delar tips kring hur du fångar en journalists uppmärksamhet och hur ett pressmeddelande ska se ut för att maximera sina chanser.

Adam Kostyàl om  framgångsrikt IR-arbete i kamp om synligheten
aug. 19, 2022

Adam Kostyàl om framgångsrikt IR-arbete i kamp om synligheten

Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om synligheten stor. Hur ska man göra för att nå ut till rätt investerare? Och hur stor är omställningen till den publika miljön? Vi har träffat Adam Kostyàl, europeisk noteringschef på Nasdaq.

Livepodd: Så lyckas du med dina journalistrelationer
aug. 16, 2022

Livepodd: Så lyckas du med dina journalistrelationer

Hur gör man en bra nyhet, hur får du journalisten att vilja skriva om den och vad gör du när journalisten vill granska er verksamhet? I höstens första frukostseminarium gästas vi av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion samt Anna Trane, Head of Corporate Communication & IR på Klövern med bakgrund som journalist.

Insikter från European Communication Monitor 2022
aug. 09, 2022

Insikter från European Communication Monitor 2022

Mångfald och inkludering är högt upp på agendan för kommunikationsbranschen i Sverige, Storbritannien och Tyskland men desto mindre diskuterat I södra och östra Europa. Samtidigt ökar vikten av empatiskt ledarskap enligt årets upplaga av European Communication Monitor 2022.

Så gör du prisvinnande hållbarhetskommunikation
juni 28, 2022

Så gör du prisvinnande hållbarhetskommunikation

Hur lyckas man göra prisvinnande hållbarhetskommunikation utan budget? Det vet våra gäster Pascal Tshibanda och Josefin Lundin från Katrineholms kommun. De har precis vunnit Stora Kommunikationspriset för sin lättförståeliga kommunikation kring något så komplext som Agenda 2030. 

Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten
juni 22, 2022

Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten

Vad krävs för att lyckas på börsen? Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om uppmärksamheten stor och i detta avsnitt pratar vi om hur man ska göra för att nå ut med sitt budskap till rätt investerare men även hur stor omställningen är till den publika miljön när man är ny på börsen. Med oss för att diskutera detta ämne är Adam Kostyal, Europeisk noteringschef på Nasdaq.

Analys av medietrender från World Economic Forum 2022
juni 20, 2022

Analys av medietrender från World Economic Forum 2022

Cision Insights gör det enkelt att se medietrender och höjdpunkter från 2022 års World Economic Forum.

Att mäta ROI på kommunikation och PR – Cision Insights Chats
juni 02, 2022

Att mäta ROI på kommunikation och PR – Cision Insights Chats

Intervju med Barnaby Barron, Head of Analysis på Cision Insights där han berättar om faran med att jobba med enskilda mätpunkter för ROI och vad man som kommunikationsvdelning bör fokusera på för att få fram handlingsbara insikter.

Sätt upp en benchmark-analys inom kommunikation på rätt sätt
maj 27, 2022

Sätt upp en benchmark-analys inom kommunikation på rätt sätt

Benchmarking är ett viktigt verktyg för att företagskommunikationen ska uppnå bättre resultat. Hur lär man sig av de bästa? Läs vår artikel nu.

Att skapa en nyhets-brief för olika målgrupper
maj 27, 2022

Att skapa en nyhets-brief för olika målgrupper

Nyhets-briefer är oumbärliga för företagskommunikation eftersom de håller intressenter välinformerade. Läs nu hur du gör en bra nyhets-brief här.

State of the Media 2022
maj 25, 2022

State of the Media 2022

I Cisions globala journalistrapport State of the Media 2022 får du insikter i vilka utmaningar som är mest överhängande för journalisterna, deras högsta prioriteringar och var kommunikatörer kan göra för att förbättra relationen med medierepresentanter. Läs rapporten och lär dig hur bäst fångar journalisternas uppmärksamhet och blir en värdefull källa!

Mazda: Effektiv Optimering av Varumärkets Budskap
maj 20, 2022

Mazda: Effektiv Optimering av Varumärkets Budskap

Inför Mazdas lansering av sin första eldrivna bil på den brittiska marknade tog de hjälp av Cisions medieanalystjänsterför att skaffa användbara insikter baserat på de europeiska mediareaktionerna på fordonets tidigare lansering i Europa.

Så attraherar du investerare med ESG-data
maj 06, 2022

Så attraherar du investerare med ESG-data

Allt fler investerare efterfrågar att få insyn i bolags hållbarhetsarbete, men hur långt har tillväxtbolag kommit med sin hållbarhetskommunikation? Och hur ska man ta fram och kommunicera relevant ESG-data? Vår gäst är Jenny Sondal, VD för Impact Attracts, som samlar in noterade tillväxtbolags hållbarhetsdata.

Nordiska PR-handboken 2022
maj 06, 2022

Nordiska PR-handboken 2022

Cisions Nordic PR handbook är en rapport om hur man lyckas med sitt PR-arbete i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.  En erfaren PR-konsult från varje land bidrar med lokal expertis om hur kommunikatörer bör arbeta med lokala journalistkontakter. Rapporten riktar sig till kommunikatörer som vill göra PR i något av de nordiska länderna och vill lära sig vilka lokala förutsättningar som gäller för journalistkontakter. Resultaten visar att mycket är likt mellan de nordiska länderna, men likväl finns det flera punkter där de skiljer sig åt. För att lyckas med PR i ett annat land gäller det att känna till det lokala medielandskapet och hur journalisterna föredrar att bli kontaktade.

Så arbetar du med inkluderande kommunikation
apr. 29, 2022

Så arbetar du med inkluderande kommunikation

Mätningar visar att både reklamen och nyhetsrapporteringen brister i mångfald. Hur ska man tänka för att kommunicera mer inkluderande? Det pratar vi om med Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director på Nord DDB och medgrundare av All of us och Nicklas Stuxgren, Head of Halebop som bland annat ger ut restaurangguiden Not So White Guide.

Nordic PR Handbook | Island | Fridjon Fridjonsson
apr. 21, 2022

Nordic PR Handbook | Island | Fridjon Fridjonsson

Sist ut i vår podcastserie om PR-handboken för Norden är Island och där gästas vi av den eminente Fridjon Fridjonsson från KOM Consulting. Hör honom berätta om vad som är unikt med det isländska medieklimatet, hur PR-arbetet måste anpassas och vilka fallgropar du bör undvika när du vill göra PR på Island.

Livepodd: Så arbetar du med inkluderande kommunikation
apr. 20, 2022

Livepodd: Så arbetar du med inkluderande kommunikation

Anmäl dig till Cisions livpodd den 26 april där Roshanak Fatahian, Nord DDB & Nicklas Stuxgren, Halebop, gästar för att prata om inkluderande kommunikation..

Hur påverkar kriget kommunikationsarbetet i Sverige?
mars 21, 2022

Hur påverkar kriget kommunikationsarbetet i Sverige?

Det har gått en tid sedan Ryssland invaderade Ukraina och konsekvenserna av kriget blir allt större. Hur påverkar det svenska företag och deras kommunikation? Vad kan vi lära inför framtiden och hur bör kriskommunikationen utvecklas?

IR-arbete i osäkra tider
mars 08, 2022

IR-arbete i osäkra tider

På senaste tiden har det skakat på börsen. Hur bör man bedriva sitt IR-arbete i osäkra tider – ska man sitta still i båten eller är det ett bra tillfälle att tänka om? Detta och mycket mer pratar vi om med Michael Zillén, IR-rådgivare på Box Communications.

Cision PR-handbook Nordic  - Finland: “Den finska medievärlden rör sig i små cirklar”
feb. 09, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Finland: “Den finska medievärlden rör sig i små cirklar”