Karin Bäcklund vinner "Cision PR Influencer Award 2024"
Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2024” är Karin Bäcklund, som idag driver den egna kommunikationsbyrån NotJustCake. Därmed är hon den PR-konsult som haft störst inflytande online under det gångna året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt PR-arbete.
PR-skola med Breakit
Hur har ekonomimedier gått från att vara ganska torra publikationer till att idag locka en bred publik med nya journalistiska grepp? För att ta reda på det bjöd vi in Stefan Lundell, medgrundare av Breakit och en drivande kraft bakom utvecklingen av den svenska näringslivsjournalistiken. Han betygsätter även flera pressmeddelanden utifrån en näringslivsjournalists perspektiv i poddens lilla PR-skola.
PR för startups och andra utan budget
Det har blivit dags att prata om PR för startups och hur man gör PR utan budget! Hur lyckas man med PR när man har stora ambitioner men begränsad budget? Våra gäster är PR-konsulten Karin Bäcklund som precis skrivit klart boken ”PR för startups” och Lisa Rytter som har stor erfarenhet från PR-arbete i startupmiljöer såsom Wrapp och Left or Right.
Zlatans investering i Hammarby – internationell succé men med negativ klang
Zlatan Ibrahimovic går in som ägare av fotbollsklubben Hammarby. Nu visar en stor internationell analys av Cision att nyheten även varit en internationell angelägenhet.
Daniel Redgert är Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala kanaler 2019
I år tilldelades Cision PR Influencer Award 2019 Daniel Redgert, vd på byrån Redgert Comms.
Brit Stakston: “Mer nischad kommunikation och nära relation till sin publik”
Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua vår finalist Brit Stakston till utmärkelsen Cision PR Influencer Award.
Så lyckas du med din företagswebbplats
vad förväntar sig kapitalmarknaden av företagswebbplatser och hur bra lever bolagen upp till de förväntningarna? Årets upplaga av undersökningen Webranking by Comprend är här och vi ska ta del av de färska resultaten tillsammans med vår gäst Staffan Lindgren, VD på Comprend. Mot slutet av avsnittet övergår diskussionen kring årets vinnare av undersökningen – Swedish Match.
Så fångar du analytikerns intresse med Peter Benson
I detta avsnitt gästas vi av börsjournalisten och medieentreprenören Peter Benson som driver analystjänsten Börsplus och även håller på att ta över det anrika magasinet Affärsvärlden. Vi får höra hur det går med det projektet och får även hans syn på hur IR-arbete ska göras för att han och resten av analytikerkåren ska vara nöjda.
Deeped Niclas Strandh: “Stories blir den självklara plattformen för att konvertera via Instagram”
Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua finalisten Deeped Niclas Strandh till utmärkelsen Cision PR Influencer Award.
André Frisk: “Lokal kulturell kunskap ihop med erfarenhet av globala varumärken är hårdvaluta”
Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua våra finalister till utmärkelsen Cision PR Influencer Award. Först ut är André Frisk, PR-konsult och medgrundare av Wikberg&Frisk.
Sharareh Hoss: “Socialt ansvarstagande blir ännu viktigare nästa år”
Vi intervjuat Sharareh Hoss, grundare och VD för Hoss Agency.
Research tipsar: Motorsport och Formel 1
Den här månaden tipsar vi följande bloggar och influencers från vår databas med fokus på motorsport.
Daniel Sjöholm, MCL: Fallgropar att undvika kring loggbok och MAR
Vi intervjuat Daniel Sjöholm, VP på Markets & Corporate Law, angående hans syn på vilka problem bolag brottas med kring MAR och loggbokshantering.
Fem sätt att integrera IR med kommunikationsavdelningen
Här är fem tips att tänka på för att göra integrationen mellan avdelningarna enklare.
Medarbetarporträtt: Martin Rosén, Senior Account Manager
Sveriges mäktigaste i sociala medier med Emanuel Karlsten
Vilka är mäktigast i den svenska sociala mediesfären och hur klarar sig traditionella medier och företag jämfört med influencers? Detta förklarar journalisten Emanuel Karlsten som gästar Passion för kommunikation för att presentera Maktbarometern 2019 som kartlägger vilka svenskar som har mest makt i sociala medier.
Svenskarnas internetvanor 2019
Årets stora kartläggning av svenskarnas internetvanor – Svenskarna och internet 2019 – är här och Måns Jonasson från Internetstiftelsen gästar podden för att dela de viktigaste slutsatserna från årets rapport.
Research tipsar: Grön matlagning
Den här månaden tipsar vi om bloggar och influencers från vår databas med fokus på grön matlagning.
Kriskommunikation med Jeanette Fors-Andrée & Rolf van den Brink
I detta livepoddavsnitt gräver vi ned oss i kriskommunikationens olika aspekter. Hur gör man när det hettar till på presstelefonen och vad förväntar sig journalisterna under krisens gång? Har rädslan för drev har gjort att företag har medietränat sönder sina talespersoner. Gästar gör krishanteraren och medietränaren Jeanette Fors-Andrée och journalisten Rolf van den Brink.
Medarbetarporträtt: Jimmy Risberg, Produktchef
Fokuspodd: Rörlig bild i sociala medier
Det är dags för en ny fokuspodd och idag handlar avsnittet om hur man lyckas med rörlig bild i sociala medier. Gäst i studion är sociala mediekonsulten Elin Nylund som driver sitt egna bolag Elin Nylund Consulting AB och bland annat har gjort filmen som blev årets video på Guldtuben 2018. Elin har även själv utsetts till årets influencerkommunikatör.
Research tipsar: E-sport och gaming
Vi tipsa om kontakter och medier i vår globala databas som bevakar ämnena e-sport och gaming.
Trender inom medieanalys
Avsnittets tema är trender inom medieanalys. Podduon har åkt till London och Cisions konferens CommsCon som samlar expertis på mätning av kommunikation från hela Europa. I avsnittet får du bland annat höra en intervju med PR-chefen för Kellogg’s om hur hon utvärderar sitt kommunikationsarbete men även Cisions experter inom Media Insight om hur mycket de använder sig av AI och robotar.
Utmaningar och fallgropar kring loggbok och MAR
Vilka är de största utmaningarna med MAR och andra legala krav på svenska börsbolag? Hur ska man arbeta för att undvika de vanligaste fallgroparna? Gäst i avsnittet för att berätta om detta är Daniel Sjöholm, jurist från MCL.
Trender på Youtube med United Screens
Vilken typ av innehåll funkar bäst på Youtube just nu? Hur lyckas jag samarbeta med den där 18-åriga youtubern som har publiken jag vill nå ut till men som inte riktigt verkar greppa min varumärkesplattform? Vår gäst, Natalie Tideström Heidmark, VD för United Screens, ger oss svaren. Vi pratar även med youtubern Johan ”Matgeek” Hedberg om hur man får ett riktigt superkonverterande Youtube-innehåll. Du hittar hela intervjun med Matgeek här.