State of the Media 2025 - Fokus Sverige
Cisions State of the Media 2025 - Fokus Sverige är rapporten som fokuserar särskilt på de svenska journalisteranas svar. Lär dig om journalisternas stora utmaningar, deras hållning till AI och hur de ser på relationen till kommunikatörer. Ladda ned rapporten för exklusiva insikter och konkreta tips till dig som arbetar med PR och komnunikation.
Maria Frändegård: “Så förbereder du dig för post-corona”
Vi intervjuade Maria Frändegård av Govert för att få hennes perspektiv på hur kommunikationsavdelningar ska hantera den pågående krisen.
Tre kommunikationschefer om internkommunikationen med anledning av COVID-19
Spridningen av COVID-19 världen över påverkar svenska företag, organisationer och myndigheters internkommunikation då andra frågor kommer upp på agendan och många verksamheter har börjat arbeta från distans.
Carolin Wiken om vikten av en bra equity story
För några veckor sedan fick vi en pratstund med Carolin Wiken, partner på kommunikationsbyrån Paues Åberg, angående vikten av att som noterat bolag kommunicera mer än bara regulatoriskt innehåll och hur man tar fram en bra equity story.
Knowits resa från rödlistade till börsens mest jämställda bolag
Hur viktigt är jämställdhet för investerare? Påverkar arbetet för en inkluderande arbetsplats värderingen av ett noterat bolag? Gäst för att prata om detta är IT-konsultbolaget Knowits VD Per Wallentin som på sex år gått från att ha noll kvinnor i ledningsgruppen till att utses till börsens mest jämställda bolag ifjol. Hör honom också berätta om vad det är de har gjort i förändringsarbetet för att uppnå framgången.
Expertpanel: Detta bör du tänka på vid externkommunikation relaterat till Coronaviruset
Hur bör man som kommunikatör förhålla sig i sin externa kommunikation givet coronaviruset?
Checklista vid kriskommunikation
Vi har satt samman en checklista över viktiga punkter att avhandla när krisen är ett faktum.
Tre spaningar inom kommunikation
Att ta sitt sociala ansvar, minska sin miljöpåverkan och jobba för ökad jämställdhet och mångfald i ledning och styrelse har blivit affärskritiskt.
Bloggbevakning.se – bloggen som granskar influencers
I avsnitt 69 av Passion för kommunikation gästar Camilla Gervide som driver Bloggbevakning.se och är en av få i Sverige som bevakar och granskar den nya influencerbranschen. Hennes blogg är en maktfaktor och blåslampa i baken på influencers som slarvar med reklammärkning eller dopar sina besökssiffror. Hur ser hon på företagens roll i utvecklingen av influencer marketing? Detta och mycket mer när Passion för kommunikation får besök av personen bakom Bloggbevakning.se.
Så arbetar Knowit med jämställdhet som en del av hållbarhetsarbetet
Vi och fick till en pratstund med Christina Johansson, kommunikationschef på IT-konsultbolaget Knowit.
Research tipsar: Mäktigaste svenska idrottskvinnorna på Instagram
Vi på Research har kartlagt Idrottssverige för att få fram den största kvinnliga aktiva idrottaren sett till inflytande på Instagram.
Daniel Redgert om influencer marketing
Passion för kommunikation gästas av Daniel Redgert, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2019 på Spinngalan. Priset går till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Hör Daniel berätta om sin raketkarriär i PR-Sverige och hur han ser på framtiden inom influencer marketing.
Intervju: Så lyckas du med er IR-kommunikation
Vi fick en pratstund med Helena Nordman-Knutson av Hallvarsson & Halvarsson angående om hur du lyckas med er IR-kommunikation.
MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny
MAX Burgers har fått stort genomslag för sin hållbarhetskommunikation. Med sitt budskap om en klimatpositiv meny har de bland annat prisats av FN på klimattoppmötet i Madrid. Vår gäst är Marita Wengelin, PR-chef för MAX som berättar vad de har gjort för att lyckas så bra och vilka utmaningar de ställts inför i arbetet med en klimatpositiv meny.
PR- och kommunikationsrapport 2019
Vägen till framgång – så kan du som kommunikatör framhäva ditt värde för affärsresultatet.
Så använder du sociala medier för Investor Relations
Det finns en mängd fördelar med sociala medier som med stor framgång kan appliceras på IR.
Kom igång med er medieanalys
Att mäta effekten av sitt PR-arbete blir allt viktigare.
IR & CorpComms-podden: Här är de 5 mest lyssnade avsnitten 2019
De fem mest lyssnade avsnitten Cisions IR- och CorpComms-podd under 2019
Topp 5 mest lyssnade avsnitten av Passion för kommunikation 2019
2019 har varit ett år fyllt av fantastiska poddgäster, bland annat har Tom Xiong gästat för att berätta om kommunikationsklimatet i Kina och Jeanette Fors-Andrée var med i vår livepodd för att bena ut do’s and don’ts kring kriskommunikation.
PR-skola med Breakit
Hur har ekonomimedier gått från att vara ganska torra publikationer till att idag locka en bred publik med nya journalistiska grepp? För att ta reda på det bjöd vi in Stefan Lundell, medgrundare av Breakit och en drivande kraft bakom utvecklingen av den svenska näringslivsjournalistiken. Han betygsätter även flera pressmeddelanden utifrån en näringslivsjournalists perspektiv i poddens lilla PR-skola.
PR för startups och andra utan budget
Det har blivit dags att prata om PR för startups och hur man gör PR utan budget! Hur lyckas man med PR när man har stora ambitioner men begränsad budget? Våra gäster är PR-konsulten Karin Bäcklund som precis skrivit klart boken ”PR för startups” och Lisa Rytter som har stor erfarenhet från PR-arbete i startupmiljöer såsom Wrapp och Left or Right.