Karin Bäcklund vinner "Cision PR Influencer Award 2024"
apr. 11, 2024

Karin Bäcklund vinner "Cision PR Influencer Award 2024"

Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2024” är Karin Bäcklund, som idag driver den egna kommunikationsbyrån NotJustCake. Därmed är hon den PR-konsult som haft störst inflytande online under det gångna året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt PR-arbete.

Do’s and don’ts när du skriver ett pressmeddelande
juli 05, 2020

Do’s and don’ts när du skriver ett pressmeddelande

I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar. Till det har en global pandemi lamslagit världen och gjort alla till coronaspecialiserade journalister.

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
juli 02, 2020

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström

Passion för kommunikation släpper ytterligare en livepodd i coronatider! I detta avsnitt gästades vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

Topp 5 mest lyssnade avsnitten av IR & CorpComms-podden 2020
juni 30, 2020

Topp 5 mest lyssnade avsnitten av IR & CorpComms-podden 2020

Har vi listat de 5 mest populära avsnitten av IR & CorpComms-podden under första halvan av 2020.

Här är de 5 populäraste avsnitten av Passion för kommunikation 2020
juni 30, 2020

Här är de 5 populäraste avsnitten av Passion för kommunikation 2020

Vi har listat de fem populäraste avsnitten hitills under 2020 – lyssna igenom dem eller botanisera bland övriga avsnitt här!

Rolf van den Brink: ”Almedalen kan få ett parallellt digitaluniversum nästa år”
juni 25, 2020

Rolf van den Brink: ”Almedalen kan få ett parallellt digitaluniversum nästa år”

På grund av coronapandemin och de sociala restriktionerna som råder har politiska event som Järvaveckan och den klassiska Almedalsveckan ställts in. Vi tog kontakt med Dagens Opinions Rolf van den Brink för att få hans perspektiv på vilka konsekvenser detta kommer att få.

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker
juni 25, 2020

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker

Med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse aktualiserades frågan kring hur företag ska göra för att ställning i samhällsfrågor, när man ska göra det och vilka potentiella möjligheter samt risker man bör ta i beräkning. I vår livepodd gästar Frida Blom från Westander och forskaren Martin Söndergaard från Handelshögskolan i Stockholm för att ge sina perspektiv på frågan.

Rebecca Ohlsson: “Idag är vi även en teknisk support”
juni 22, 2020

Rebecca Ohlsson: “Idag är vi även en teknisk support”

Cisions kundsupport teamet arbetar för tillfället på distans på grund av rådande corona-pandemi och vi ringde upp Rebecca Ohlsson för en intervju.

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker för företag
juni 11, 2020

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker för företag

På onsdag är det åter dags för livepodd på vår Facebooksida och temat för dagen handlar om att som företag ta ställning i en fråga och vilka möjligheter samt risker det kan innebära för varumärket. Frida Blom är kommunikationskonsult på Westander och gästar vår livepodd onsdag 17 juni klockan 14.00 för att berätta om detta spännande ämne och svara på era frågor.

Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk
juni 09, 2020

Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk

Finansinspektionen släppte nyligen en tillsynsrapport där de berättar om erfarenheter från sitt arbete mot marknadsmissbruk under åren 2018–2019.

Maria Leijon: Så håller vi på Research databasen uppdaterad
juni 05, 2020

Maria Leijon: Så håller vi på Research databasen uppdaterad

Med en nationell mediedatabas har du möjlighet att med precision skicka ditt pressmeddelande med rätt budskap till rätt mottagare inom ett land.

Livepodd om Folkhälsomyndighetens kommunikationsarbete under corona-pandemin
juni 01, 2020

Livepodd om Folkhälsomyndighetens kommunikationsarbete under corona-pandemin

Få kommunikationsavdelningar har varit med om en sådan total förändrad arbetsvardag och massivt medietryck som Folkhälsomyndighetens pressavdelning under våren 2020. Hur har det varit att kommunicera från krisens centrum? Det ska vi prata om med Folkhälsomyndighetens presschef Christer Janson i vår livepodd onsdag 17 juni 10.00.

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
maj 27, 2020

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée

Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée gästade vår livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.

OTC-handel med amerikanska investerare
maj 27, 2020

OTC-handel med amerikanska investerare

I detta avsnitt lär vi oss mer om OTC-handel (Over the Counter) i USA, en marknad som svenska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna. Hur funkar det och vad ska man tänka på för att locka amerikanska investerare? Gäst i podden för att berätta om detta är Joe Coveney från OTC Markets som medverkar via länk från New York.

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
maj 20, 2020

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström

Det har blivit dags för ytterligare en livepodcast tillsammans med Cision. Denna gången gästas vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

En bild säger mer än tusen ord
maj 07, 2020

En bild säger mer än tusen ord

Fem tips på hur du kan använda bilder för att få ytterligare uppmärksamhet för dina nyheter

12 handfasta tips för att vässa ditt innehåll
maj 05, 2020

12 handfasta tips för att vässa ditt innehåll

Sjävla syftet med innehållskapande handlar om att innehållet ska bli uppmärksammat och konsumerat. Med små små justeringar av ditt innehåll kan det ge stor effekt på synligheten och hur väl det plockas upp av sökmotorerna.

Investor Relations i en coronakris
apr. 28, 2020

Investor Relations i en coronakris

Corona-pandemin har skapat global oro på börserna och noterade bolag ställs inför helt nya utmaningar med sin investerarkommunikation. Hur bör man tänka kring kommunikationen i osäkra tider och på vilket sätt kan man kommunicera när vi också ska undvika att träffas? Dessa frågor diskuteras med våra gäster Pia Rosin, IR-expert från H&H och Scandic Hotels IR-chef Henrik Vikström. Podden spelades in tisdag 21 april.

State of the Media 2020
apr. 24, 2020

State of the Media 2020

Cisions globala journalistrapport med deltagare från 15 länder I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar.

Seminarier och events
apr. 22, 2020

Seminarier och events

Här hittar du såväl kommande som passerade events! I tider då av social distansering försöker vi istället att hitta kreativa lösningar på events så att du ska få inspiration, kunskap och underhållning.

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
apr. 15, 2020

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée

Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Vi har bjudit in kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée till en livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.