Här är de 22 nominerade till Cision PR Influencer Award 2019. Priset delas ut på Spinngalan den 28 november och ges till den konsult inom PR och kommunikation som under året har haft störst inflytande i digitala medier. 

Precis som i fjol har fokus legat på i vilken utsträckning de nominerade har anammat nya digitala kommunikationsformat och såväl ljud- som bildmedier har premierats extra i uträkningarna. Mediesynlighet i radio och poddar har viktats in och en djupare granskning av stories i sociala medier har genomförts för att utse vinnaren av Cision PR Influencer Award 2019.

Nomineringarna tas fram med hjälp av Cisions egna rankningsmetod över inflytande i digitala nyhetsmedier och sociala medier. Arbetet med att utse de nominerade börjar tidigt under hösten genom att Cisions researchteam tar fram en lista över inflytelserika personer inom PR och kommunikation. De utgår då ifrån en mängd parametrar så som antal följare i sociala medier till spridning av innehåll och mediesynlighet. Varje parameter viktas sedan noggrant och möjliggör en sortering för att få fram de personer som under året haft störst inflytande.

Parametrarna ses årligen över för att de ska spegla de trender och betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation.

I år har det varit jämnare än någonsin och på grund av två delade platser har vår topp 20-lista utökats till topp 22. De 22 nominerade till i utmärkelsen Cision PR Influencer Award 2019 (utan inbördes ordning) är:  

I fjol vann Simon Strand utmärkelsen Cision PR Influencer Award. Tidigare segrare är Viktor Frisk,  Jerry  Silfwer,  DeepedNiclas Strandh,  Fredrik Wass, Lina Thomsgård, Brit Stakston och Paul Ronge Detta är nionde året som Cision är huvudsponsor till PR-galan Spinn och i lika många år har utmärkelsen Cision PR Influencer Award delats ut. 

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com